Už to nie je iba obľúbený turecký med, ale tureckí výrobcovia vyrábajú kompletný sortiment sladkostí. Do sveta Turci každoročne vyvezú sladký tovar v prepočte za dvanásť miliárd korún. Koľko z toho skončí na Slovensku, colníci nevedia vyčísliť, slovenskí predajcovia však turecký tlak cítia.
Ide o damping?
"Je to veľký problém, nízke ceny deformujú trh," hovorí Ondrej Sedlák, konateľ prešovskej firmy Tol, ktorá dováža cukrovinky z Česka, Nemecka a Poľska. Zaujímavé podľa neho je, že u nás predávané turecké výrobky sú lacnejšie ako priamo v krajine ich pôvodu. "Ide o jednoznačný cenový damping," dodáva Sedlák.
Lacné cukrovinky z Turecka robili starosť aj veľkým výrobcom a distribútorom. "Najväčšie problémy nám turecký dovoz spôsoboval pred dvoma - tromi rokmi," spomína člen Predstavenstva I.D.C. Holdingu Jozef Trnovec. Holding turecký útok odrazil tak, že sa zameral na výrobu lacnejších produktov.
Rozhoduje cena
Cena je kľúčom k úspechu najmä na východe a juhu stredného Slovenska, kde sa zarába najmenej. "V tomto regióne je nižšia kúpna sila a ľudia si radšej kúpia lacnejšie výrobky. Odkiaľ sú, to ich už nezaujíma," tvrdí dílerka cukroviniek pôsobiaca na východnom Slovensku.
Turecké cukrovinky sú také lacné, že díleri európskych výrobcov sa presadzujú len ťažko. Za dovozom z Turecka majú byť podľa nich najmä malé firmy, ktoré sa nesnažia dodržiavať zákony a na produktoch nepoužívajú predpísané etikety. "Keď kontrolóri zakážu predaj, tak dovezú niečo iné, a takto sa to stále opakuje," vysvetľuje obchodníčka, ktorá si neželala byť menovaná.
Lacnejší cukor
Za nízkou cenou tureckých cukroviniek sú nielen nižšie výrobné náklady spočívajúce v nižších platoch Turkov, ale aj cena, za ktorú výrobcovia nakupujú cukor. Kým v krajinách Európskej únie sa umelo udržiava intervenčná cena okolo 630 eur za tonu, svetové ceny cukru sú oproti umelým európskym štvrtinové.
"Preto už aj niektorí svetoví producenti premiestňujú výrobu do Turecka," konštatuje Alexander Laub, hlavný nákupca cukrovinkárskeho koncernu MSI. Uznáva, že niektorí tureckí výrobcovia majú veľmi moderné závody, vysokú produkciu, nízke náklady a ešte aj využívajú rôzne výhody, ktoré im v rámci predvstupových rokovaní poskytuje Európska únia.
Po ovocí, zelenine a tabaku sú sladkosti štvrtým najvýznamnejším potravinárskym vývozným artiklom Turecka.