Zatiaľ čo spoločnosti Airbus a Boeing si posledných 40 rokov konkurovali hlavne vo výrobe lietadiel, najnovšie sa ich súboj presúva aj do sféry likvidácie strojov.
Prvú európsku recyklačnú továreň otvorila podľa AFP ešte v júli 2005 pri francúzskom letisku Chateauroux-Deols v strednom Francúzsku firma Bartin Recycling Group, spolupracujúca s Boeingom. O pol roka nato prišla odpoveď od Airbusu, ktorý si s pomocou firmy Sita z oblasti odpadového hospodárstva a opravárenského podniku Sogerma takúto továreň otvoril v Tarbes na juhozápade krajiny. Obe firmy teraz súperia o to, ktorá z tovární bude ekologickejšie likvidovať lietadlá, čo sa ukazuje ako nový lukratívny biznis.
Tisícky starých lietadiel
Šéf prevádzky Bartin Recycling Charles Kofyan pre Wall Street Journal Europe (WSJE) povedal, že vďaka novým demontážnym technológiám je táto firma schopná recyklovať až 90 percent pôvodného stroja. "Tak o tom teda pochybujem," ostro zareagoval na slová Kofyana Olivier Malavallon, manažér konkurenčnej environmentálnej divízie Airbusu. Podľa neho sa pri súčasných technológiách dá recyklovať maximálne 60 percent lietadla. Airbus však pracuje na nových spôsoboch, ktoré by firme umožnili do roku 2015 recyklovať až 95 percent stroja.
Za slovnými prestrelkami medzi Boeingom a Airbusom je jasné jedno: čo najekonomickejšia a najekologickejšia likvidácia lietadiel, keď dosiahnu svoj "dôchodkový vek". Experti v leteckom priemysle predpokladajú, že do 20 rokov ukončí činnosť okolo 7 000 lietadiel, takže nájsť spôsob ich čo najrýchlejšieho a vhodného spôsobu recyklovania je mimoriadne dôležité. Len v tomto roku sa vyradí okolo 200 lietadiel.
Lietadlo v konzerve
Navyše je to zaujímavé aj finančne. Najmä prvá fáza likvidácie vynáša firmám miliónové zisky. Podľa AFP stojí lietadlo určené na likvidáciu zhruba od 24-tisíc dolárov (607-tisíc korún) do niekoľko miliónov dolárov podľa kvality. To potvrdil aj Kofyan. Ako povedal, napríklad len na predaji samostatných dielov z jedného lietadla A310, ktoré kúpili za 2,6 milióna dolárov (65,8 milióna Sk) po vyradení z Kazachstanu, získajú štyri milióny dolárov (101,2 milióna Sk). No využijú sa aj roztrhané a zlisované kusy zvyšného plechu, ktoré sa uplatnia ako surovina pre nové autá, bicykle či na výrobu konzerv pre potravinársky priemysel.
Ako prvý to pochopil americký výrobca lietadiel Boeing. Zatiaľ čo ešte donedávna lietadlá obyčajne končili niekde v púšti ponechané napospas korózii, v apríli minulého roka Boeing spolu s divíziou Bartinu a niekoľkými ďalšími firmami vytvorili obchodnú skupinu Afra na recykláciu vyradených strojov. V súčasnosti ju tvorí 23 firiem, ktoré ročne zrecyklujú viac než 150 lietadiel na základniach v arizonskom Tucsone a spomínanom Chateauroux.
Fázy likvidácie
1. fáza -- vymontovanie a predaj kvalitných dielov a súčiastok -- finančne najlukratívnejšia etapa
2. fáza -- odstránenie podvozku
3. fáza -- rozrezanie lietadla na kusy -- zatiaľ čo Bartin využíva malé žeriavy s hydraulickými nožnicami či plazmu, Airbus sa hrdí technikou silného prúdu vody
4. fáza -- po rozobratí lietadla sa zvyšné zlisované plechy rozdelia a využijú ako materiál pri výrobe áut, bicyklov či konzerv