Napriek tomu sa podnikom SAD podarilo znížiť stratu v týchto činnostiach o 11 miliónov korún. Tá za vlaňajšok predstavuje 299 miliónov korún. O 5,2 percenta, na 4,44 miliardy korún, stúpli aj tržby dopravcov očistené od štátnych dotácií. "V prímestskej doprave sa minulý rok zvyšovala cena cestovného celoplošne o 10 percent a rovnako sa znižovali aj zľavy. Cestovné v mestskej doprave zdvihli aj niektoré mestá a obce," komentuje vývoj ekonomiky autobusových dopravcov Ján Vrba zo Zväzu autobusovej dopravy. "No regresívne sa to na tržbách neprejavilo," dodáva.
Na rozdiel od predchádzajúcich rokov už dopravcovia nie sú ochotní svojmu odvetvovému združeniu poskytovať údaje o celkovom hospodárskom výsledku vrátane komerčných činností. Odvolávajú sa na konkurenčné prostredie. Aj napriek tomu možno konštatovať, že autobusmi na Slovensku cestuje čoraz menej ľudí. Pod pokles počtu prepravených osôb bezmála o 5 percent sa však podľa Vrbu podpísalo hlavne to, že mnohí ľudia začali používať individuálnu dopravu. Jazdia vlastnými autami a v menších mestách vymieňajú autobusy dokonca za bicykel alebo chodia peši. "Na rozdiel od minulosti verejná doprava nad individuálnou prevláda už len v pomere približne 60 ku 40," konštatuje šéf Zväzu autobusovej dopravy.
Postupne napreduje obnova vozidlového parku. Aj keď staré autobusy Ikarus v podnikoch SAD majú v priemere až 16 rokov, vlani obnovili 5 percent z celkového počtu 4 164 vozidiel. Ako dodáva Vrba, náklady na údržbu a opravy dopravcom však príliš neklesli a podobne ako v predchádzajúcich rokoch, aj minulý rok dosiahli 781 miliónov korún. Na druhej strane obnova vozidlového parku prináša podnikom SAD vyššie vnútorné zdroje. Odpisy stúpli na 571,2 milióna korún. V budúcnosti však náklady na obnovu budú musieť stúpnuť, európskym ekologickým normám totiž v súčasnosti nevyhovuje až deväť z desiatich autobusov.
Komerčná doprava na seba ešte nezarába
V nedotovanej doprave sa autobusárom až tak nedarí. Napríklad SAD Nitra vlani zrušila dva diaľkové spoje do Košíc a Prešova. Ako povedal dopravný námestník podniku Ivan Lačný, práve na týchto linkách SAD pokles cestujúcich cíti najviac. "Stagnuje a je na mŕtvom bode, a to aj napriek novým produktom, akým je napríklad internetové objednávanie lístkov," zdôraznil. O niečo lepšie na tom bola neverejná doprava. Aj keď sa výkony na zájazdových linkách nezvýšili, SAD stále podľa zmlúv s cestovnými kanceláriami vozila turistov do Bulharska, Chorvátska či Slovinska. Prevádzkuje tiež vnútropodnikovú dopravu napríklad pre Slovnaft, Duslo alebo jadrovú elektráreň v Mochovciach.
| Minuloročné výsledky podnikov SAD v dotovaných činnostiach | |
| Strata |
299 mil. Sk |
| Celkové tržby bez dotácií |
4,443 mld. Sk |
| Prevádzková réžia |
404 mil. Sk |
| Počet prepravených osôb |
439,9 mil. |
| Najazdené kilometre |
224,7 mil. |
| Počet autobusov |
4164 |
| Náklady na kilometer |
35,92 Sk |
| Náklady na pohonné látky |
1,681 mld. Sk |
| Zdroj: ZAD | |

