Dva od seba nezávislé zdroje z prostredia závodu tvrdia, že autá čakajú na opravu motorov. Príčinou by mal byť zlý kľukový hriadeľ a praskajúce rúrky.
Člen predstavenstva slovenskej vetvy Volkswagenu Jaroslav Holeček to popiera. "Ide len o logistické problémy," upokojuje.
Chybné motory
Podľa informácií HN sú dôvodom hromadenia áut chybné motory. Tie slovenský montážny závod odoberá z fabriky Audi Motor v maďarskom Györi. Tam sa ročne vyrobí pol milióna benzínových a dieselových motorov s objemom 1,6 až 4,2 litra pre značky Audi, VW, Škoda a Seat.
Zlý motor má podľa nášho zdroja minimálne dvetisíc áut modelov Audi Q7, VW Touareg a VW Polo. Osemsto áut by malo byť v areáli bratislavského závodu, viac ako tisícka už odišla k distribútorom. Podľa iného zdroja by vozidiel s chybnými motormi mohlo byť až päťtisíc.
V automobilke Volkswagen sa okrem problémových modelov Q7, Touareg, Polo vyrába aj Porsche Cayenne, ktorému sa nové problémy s chybným motorom vyhli. Audi Q7 je posledným prírastkom do výrobného programu a v bratislavskom závode sa začalo vyrábať takmer presne pred rokom. Ročne by sa malo vyrobiť 50- až 70-tisíc kusov.
VW dôvodí logistikou
Volkswagen akékoľvek problémy s maďarskými motormi popiera a hromadenie áut pripisuje zmene logistiky. Automobilka totiž bola prinútená prejsť od vlakovej dopravy ku kamiónovej. "Autá, ktoré teraz vyrábame, sú veľké a železničné vagóny nášho nemeckého prepravcu sú pre ne priúzke. Často dochádzalo k ich poškodeniu," vysvetľuje Holeček.
Volkswagen vyrába tisíc áut denne a počas sviatkov a víkendov, keď nemôžu jazdiť kamióny, musia teda vozidlá zostávať v areáli automobilky. Firma ich preváža do priemyselného parku v blízkom Lozorne, odkiaľ sa distribuujú do celej Európy. Autá sa podľa člena predstavenstva nazbierali po víkende a keďže bol navyše v stredu na Slovensku sviatok, nových modelov sa nahromadilo viac ako zvyčajne.
"Občas sa podobná situácia vyskytne. Pred ôsmimi rokmi sme si museli prenajať plochu v bratislavskom prístave," tvrdí Holeček. Priznáva, že automobilka bude mať pri kamiónovej doprave vyššie náklady.
Problémy automobiliek
Január
Volkswagen oznámil, že na kontrolu sťahuje 74-tisíc modelov Passat, Audi A4 a Audi A6 vyrobených v roku 2003. Dôvodom mali byť problémy s pumpami benzínu.
Február
Chybné benzínové potrubia prinútili japonský Nissan stiahnuť do servisov 466-tisíc vozidiel X-Trail. Chybné benzínové potrubia sa vyskytovali v autách vyrobených v rokoch 2000 až 2004.
Apríl
Americký Ford oznámil kontroly 134-tisíc áut Escape a Mercury vyrobených v roku 2005 pre podozrenie z ich nízkej bezpečnosti. O pár dní neskôr pre chybný plynový pedál stiahol ďalších 19-tisíc áut Mustang Cobra vyrobených v rokoch 2003 a 2004.
Máj
Chyby v elektronike prinútili japonskú Toyotu pozvať do servisov 566-tisíc áut Prius, Wish a Corolla vyrobených v rokoch 2002 až 2005.
Október
PSA Peugeot Citroën zvolal na kontrolu stability viac ako desaťtisíc Peugeotov 307 vyrobených v rokoch 2003 až 2005.