StoryEditor

Galileu hrozí finančné fiasko

07.10.2005, 00:00
Vyhrocovanie finančných rozporov ohrozuje budovanie európskeho satelitného navigačného systému Galileo.

Vyhrocovanie finančných rozporov ohrozuje budovanie európskeho satelitného navigačného systému Galileo. "Ak do konca októbra nenájdeme riešenie rozdelenia dodatočných nákladov, bude osud projektu Galileo neistý," povedal pre denník Die Welt prezident talianskej kozmickej agentúry ASI Sergio Vetrella.
Podľa doterajších plánov sa v budúcom roku mala začať testovacia etapa so štyrmi satelitmi. Táto etapa mala pôvodne stáť asi miliardu eur, pričom polovicu poskytne Európska únia a druhú polovicu európska vesmírna agentúra ESA. Medzičasom však vznikli dodatočné požiadavky na 430 miliónov eur, najmä v dôsledku prísnejších bezpečnostných noriem.
Vetrella vytýka Nemecku zdržiavaciu taktiku. Nemecko sa totiž odmieta podieľať na financovaní dodatočných nákladov vo výške 430 miliónov eur pre prvú etapu projektu, ktorá sa má začať na budúci rok. Predseda Predstavenstva Nemeckého centra pre letectvo a vesmír (DLR) Sigmar Wittig uviedol, že Nemecko uvoľní peniaze až vtedy, keď sa vyrieši rozdelenie výdavkov. Nemecký podiel vyčíslil zhruba na 80 miliónov eur.
Podľa Wittiga ide v prvom rade o ešte otvorenú otázku financií pre kontrolné centrum Galilea. Okrem nemeckého Oberpfaffenhofenu pri Mníchove a talianskeho Fucina neďaleko Ríma sa prihlásilo aj Francúzsko a Španielsko. Medzičasom sa diskutuje aj o rozdelení kompetencií medzi viaceré kontrolné centrá, no riešenie sa ešte ani nerysuje. Vetrella upozorňuje, že zúčastnené strany sa musia do konca mesiaca dohodnúť aspoň na základnom postupe, v opačnom prípade hrozí odsun začiatku programu na neskorší termín. Na urýchlený postup vyzýva aj Wittig, hoci nepovažuje projekt za ohrozený.
Galileo je s hodnotou viac než tri miliardy eur jedným z najambicióznejších programov Európskej únie a s celkovo 30 satelitmi má od roku 2010 predstavovať alternatívu k americkému systému GPS. Prevažne civilne zameraný Galileo má umožniť presnejšiu navigáciu lietadiel a ostatných dopravných prostriedkov a zároveň spolupracovať s vojenským GPS. Mimoeurópske krajiny, ako Čína, India a Rusko, už signalizovali záujem o systém a možnosť finančnej účasti.
Projekt však od začiatku zápasí s politickými spormi medzi zúčastnenými krajinami kvôli deľbe práce. Ďalším jablkom sváru je prevádzka systému, ktorú má neskôr prevziať súkromné konzorcium. Jeho členovia EADS, Alcatel a Finmeccanica sa však nedokázali dohodnúť na spoločnej ponuke.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 11:28