Internetové spoločnosti vo svete bodujú. Svedčí o tom aj najnovší prieskum členov portálu brandchannel.com, ktorý patrí spoločnosti Interbrand.
Podľa tohto prieskumu globálny rebríček najznámejších značiek vyhral internetový vyhľadávač Google, za ktorého hlasovalo vyše tridsať percent z 3 625 respondentov. Vlani spomedzi 2 528 respondentov v jeho prospech hlasovalo takmer 40 percent.
Na druhom mieste sa umiestnil Apple takmer s 25 percentami a po ňom nasleduje internetový portál YouTube s približne rovnakým počtom hlasov respondentov.
Svetu vládne internet
Značka Google podľa brandchannel.com ťažila nielen z dohody s News Corporation o službách pred rôzne portály, ale aj kúpa populárneho portálu YouTube za 1,65 miliardy dolárov, v prepočte 45 miliárd korún. No pravdepodobne najhodnotnejším úspechom tejto značky je fakt, že sloveso "googlovať" sa ocitlo v dvoch významných anglických slovníkoch. Akcionári považujú za najväčší úspech vzostup cien akcií nad päťsto dolárov.
Apple sa zaradil tesne pred YouTube, ktorý vznikol v roku 2005 a medzičasom má dvadsať miliónov návštevníkov mesačne. Apple zabodoval nielen MP3 prehrávačom iPod a predajňou hudby iTunes, ktorá predala už miliardu skladieb, ale aj tým, že začal predávať prvé počítače s procesorom Intelu.
Na štvrtom mieste je internetová encyklopédia Wikipedia. Od svojho vzniku v roku 2001 rastie síce pomaly, no nepretržite. Má stránky vo vyše stovke jazykov, len v angličtine obsahuje viac než 1,5 milióna článkov. Hoci nie je vždy presná, je najpopulárnejším zdrojom informácií na internete.
Prvú päťku značiek uzatvára sieť kaviarní Starbucks a v tesnom závese za ňou nasleduje Nokia. To podľa brandchannel.com svedčí o tom, že káva a mobilné telefóny sú stále v móde.
Konzervatívna Európa
Európa je vo výbere favoritov konzervatívnejšia a v prvej päťke sa nachádzajú tri osvedčené značky - IKEA, Nokia a Adidas.
Švédsky predajca nábytku preskočil Nokiu a pozíciu si upevnil vďaka šestnástim novým obchodom. Podľa brandchannel.com záujem pritiahli najmä dva nové obchody v Japonsku, pričom jedno slávnostné otvorenie prilákalo až 35-tisíc fanúšikov skladaného nábytku. V tomto roku IKEA plánuje otvoriť ďalších 24 predajní, vrátane jednej v Tokiu, ako aj prvé obchody v Rumunsku a Severnom Írsku.
Nokiu preskočil aj nováčik Skype, ktorý za minulý rok zdvojnásobil počet používateľov na osem miliónov. Luxemburskú spoločnosť, ktorá poskytuje telefonické hovory cez internet, v roku 2005 kúpil internetový aukčný dom eBay. Firma ťaží z vyše 120 zariadení, ktoré používajú softvér Windows Mobile.
Hoci sa fínsky výrobca mobilov oproti roku 2005 prepadol z prvého na tretie miesto, vlani prežil tvrdý konkurenčný boj vďaka lacným prístrojom. K úspechu však prispel aj moderný prístroj N93, vybavený rôznymi multimediálnymi funkciami,- nahrávaním videa v kvalite DVD, ktorý vyhral viacero ocenení a môže byť najvážnejším konkurentom najnovšieho prírastku k hitom od Apple menom iPhone.
Prvú päťku najúspešnejších značiek v Európe a Afrike uzatvára španielsky predajca odevov Zara a výrobca športových potrieb Adidas, konštatuje brandchannel.com.
Najznámejšie značky | ||||
Svet |
Európa |
Slovensko | ||
2006 |
2005 |
2006 |
2005 |
2006 |
|
|
IKEA |
Nokia |
Sony |
Apple |
Apple |
Skype |
IKEA |
Adidas |
YouTube |
Skype |
Nokia |
Skype |
Philips |
Wikipedia |
Starbucks |
Zara |
Zara |
Nike |
Starbucks |
IKEA |
Adidas |
BMW |
Nokia |
Zdroj: brandchannel.com, GfK Slovakia |