StoryEditor

Značka Google stále boduje

29.01.2007, 23:00

Internetové spoločnosti vo svete bodujú. Svedčí o tom aj najnovší prieskum členov portálu brandchannel.com, ktorý patrí spoločnosti Interbrand.
Podľa tohto prieskumu globálny rebríček najznámejších značiek vyhral internetový vyhľadávač Google, za ktorého hlasovalo vyše tridsať percent z 3 625 respondentov. Vlani spomedzi 2 528 respondentov v jeho prospech hlasovalo takmer 40 percent.
Na druhom mieste sa umiestnil Apple takmer s 25 percentami a po ňom nasleduje internetový portál YouTube s približne rovnakým počtom hlasov respondentov.

Svetu vládne internet
Značka Google podľa brandchannel.com ťažila nielen z dohody s News Corporation o službách pred rôzne portály, ale aj kúpa populárneho portálu YouTube za 1,65 miliardy dolárov, v prepočte 45 miliárd korún. No pravdepodobne najhodnotnejším úspechom tejto značky je fakt, že sloveso "googlovať" sa ocitlo v dvoch významných anglických slovníkoch. Akcionári považujú za najväčší úspech vzostup cien akcií nad päťsto dolárov.
Apple sa zaradil tesne pred YouTube, ktorý vznikol v roku 2005 a medzičasom má dvadsať miliónov návštevníkov mesačne. Apple zabodoval nielen MP3 prehrávačom iPod a predajňou hudby iTunes, ktorá predala už miliardu skladieb, ale aj tým, že začal predávať prvé počítače s procesorom Intelu.
Na štvrtom mieste je internetová encyklopédia Wikipedia. Od svojho vzniku v roku 2001 rastie síce pomaly, no nepretržite. Má stránky vo vyše stovke jazykov, len v angličtine obsahuje viac než 1,5 milióna článkov. Hoci nie je vždy presná, je najpopulárnejším zdrojom informácií na internete.
Prvú päťku značiek uzatvára sieť kaviarní Starbucks a v tesnom závese za ňou nasleduje Nokia. To podľa brandchannel.com svedčí o tom, že káva a mobilné telefóny sú stále v móde.

Konzervatívna Európa
Európa je vo výbere favoritov konzervatívnejšia a v prvej päťke sa nachádzajú tri osvedčené značky - IKEA, Nokia a Adidas.
Švédsky predajca nábytku preskočil Nokiu a pozíciu si upevnil vďaka šestnástim novým obchodom. Podľa brandchannel.com záujem pritiahli najmä dva nové obchody v Japonsku, pričom jedno slávnostné otvorenie prilákalo až 35-tisíc fanúšikov skladaného nábytku. V tomto roku IKEA plánuje otvoriť ďalších 24 predajní, vrátane jednej v Tokiu, ako aj prvé obchody v Rumunsku a Severnom Írsku.
Nokiu preskočil aj nováčik Skype, ktorý za minulý rok zdvojnásobil počet používateľov na osem miliónov. Luxemburskú spoločnosť, ktorá poskytuje telefonické hovory cez internet, v roku 2005 kúpil internetový aukčný dom eBay. Firma ťaží z vyše 120 zariadení, ktoré používajú softvér Windows Mobile.
Hoci sa fínsky výrobca mobilov oproti roku 2005 prepadol z prvého na tretie miesto, vlani prežil tvrdý konkurenčný boj vďaka lacným prístrojom. K úspechu však prispel aj moderný prístroj N93, vybavený rôznymi multimediálnymi funkciami,- nahrávaním videa v kvalite DVD, ktorý vyhral viacero ocenení a môže byť najvážnejším konkurentom najnovšieho prírastku k hitom od Apple menom iPhone.
Prvú päťku najúspešnejších značiek v Európe a Afrike uzatvára španielsky predajca odevov Zara a výrobca športových potrieb Adidas, konštatuje brandchannel.com.

Najznámejšie značky

Svet

Európa

Slovensko

2006

2005

2006

2005

2006

Google

Google

IKEA

Nokia

Sony

Apple

Apple

Skype

IKEA

Adidas

YouTube

Skype

Nokia

Skype

Philips

Wikipedia

Starbucks

Zara

Zara

Nike

Starbucks

IKEA

Adidas

BMW

Nokia

Zdroj: brandchannel.com, GfK Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. máj 2024 14:04