StoryEditor

Ruské letecké podniky sa spoja

11.08.2005, 00:00
Prezident Vladimir Putin má na stole výnos, ktorým sa zriaďuje štátom kontrolovaný letecký holding, združujúci všetky najvýznamnejšie podniky leteckého priemyslu pod jednu strechu.

Prezident Vladimir Putin má na stole výnos, ktorým sa zriaďuje štátom kontrolovaný letecký holding, združujúci všetky najvýznamnejšie podniky leteckého priemyslu pod jednu strechu. Minister priemyslu a energetiky Viktor Christenko v tejto súvislosti uviedol pre denník Izvestija, že konkrétny obsah výnosu sa verejnosť dozvie v rámci moskovskej leteckej prehliadky MAKS. Tá sa uskutoční 16. až 21. augusta. Vláda podľa neho dokument ešte dolaďuje.
Internetový portál informačnej služby Ruslandintern napísal, že členmi holdingu budú štátom kontrolované firmy MIG, Suchoj, Tupolev a Iľjušin, ako aj súkromný Irkut. Vzorom preň je podľa ruských zdrojov európsky kozmický a letecký koncern EADS.
"Počítame s kooperáciou, na ktorú prizveme aj zahraničných partnerov," povedal Christenko a dodal: "Určíme oblasti, v ktorých budeme postupovať samostatne a potom tie, kde sa otvoria dvere rovnoprávnej spolupráci so zahraničnými subjektmi." Zatiaľ môžu zahraniční investori získať nanajvýš štvrtinu podielov v podnikoch činných v oblasti leteckej techniky.
Rusko pritom nutne potrebuje posilniť vývoj a výrobu dopravných lietadiel pre civilný sektor, ktorý je zanedbaný. Ruské letecké spoločnosti dávajú preto prednosť strojom Airbusu a Boeingu. Ich výrobky sú síce oveľa drahšie, ale majú o polovicu nižšiu spotrebu pohonných látok. Z ekologických dôvodov ruské lietadlá nemôžu ani lietať do väčšiny západoeurópskych krajín, pripomína v tejto súvislosti nemecký denník Die Welt.
V analýze investičnej spoločnosti Center Invest Group, špecializovanej na dopravu, sa uvádza, že ruskí leteckí dopravcovia vlastnia v súčasnosti asi 1 500 lietadiel. Z nich je až 400 na hranici životnosti. Ruské letecké továrne však vlani vyrobili dokopy len sedem nových lietadiel pre civilnú dopravu, o jedno viac ako v roku 2003. Autori analýzy tvrdia, že ruskí dopravcovia musia v najbližších piatich rokoch do nových strojov investovať približne desať miliárd dolárov.
Denník Izvestija pripravovaný holding označuje skratkou OAK. Komentátor poznamenáva, že toto riešenie uľahčí kontakty so zahraničnými záujemcami. Po jeho vzniku už budú rokovať len s jedným subjektom, a nie s každou firmou osobitne, ako tomu bolo doteraz. (gaf)

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 07:17