Nový personálny riaditeľ Volkswagenu Horst Neumann (56) je považovaný za chránenca odborovej organizácie IG Metall. No jeho vyjadrenia vo firemnom časopise zrejme odborárov nepotešia.
Neumann totiž uviedol, že VW síce nie je v kríze, no znižovaniu mzdových nákladov sa nevyhne. "Spoločnosť, ktorá nezarába peniaze, si nemôže dovoliť platy 20 percent na plošnou sadzbou," cituje z časopisu Spiegel Online. Personálny riaditeľ naznačil aj nevyhnutnosť rušenia pracovných miest: "Nie je možné, aby sme pri súčasnom vyťažení tovární naďalej držali na palube 100 percent pracovnej sily."
Neumann nastúpil do kľúčovej pozície v koncerne, ktorý vzhľadom na vysoké náklady a nadmerné kapacity nasadil tvrdý úsporný kurz. O problémoch svedčia aj straty značky VW v 3. štvrťroku a plány na rušenie tisícok pracovných miest. Neumann tento kurz obhajuje: "Keď si nedáme pozor, konkurencia nás predbehne." Podľa neho VW musí znížiť náklady na konkurencieschopnú úroveň a potrebuje presvedčivú kvalitu a inovatívne produkty. Ako odstrašujúci príklad uvádza USA. Japonské automobilky totiž v priebehu niekoľkých rokov zaútočili na americký trh a tradičných domácich výrobcov pritlačili k stene. To však neznamená koniec, pretože ázijské firmy budujú veľké kapacity aj v Európe.
Mocenský boj
Sanácii VW určite nepomáha ani mocenský boj v dozornej rade. Šéf IG Metall Jürgen Peters, ktorý je tiež členom dozornej rady, upozorňuje, že takýto konflikt nie je ničím nezvyčajným, lenže v prípade VW boj priťahuje oveľa väčšiu pozornosť, pretože koncern je symbolom nemeckého priemyslu.
Konflikt medzi predsedom dozornej rady Ferdinandom Piechom a dolnosaským premiérom Christianom Wulffom ho prekvapuje. Ako povedal v rozhovore pre denník Die Welt, Piech bol pred rokmi zvolený za predsedu predstavenstva drvivou väčšinou hlasov a všetci vedeli o jeho podieloch v Porsche. Nikto vtedy nespochybňoval Piechove rozhodnutia, neobviňoval ho z prospechárstva a nikomu neprekážala úzka spolupráca medzi VW a Porsche. "Keď sa Piech stal šéfom dozornej rady a Porsche získalo podiel vo VW, zrazu sa rozvírila kritika. To je nelogické," tvrdí Peters.
Peters neuznáva ani konflikt záujmov a dokazuje to na príklade niektorých členov dozornej rady. Napríklad, bývalý šéf Siemensu Heinrich von Pierer je členom Dozornej rady VW a zastupuje významného dodávateľa. V podobnej situácii je aj Gerhard Cromme, bývalý prezident oceliarskeho gigantu ThyssenKrupp, no svoje záujmy má aj desať zástupcov zamestnancov. Podľa neho však všetci zúčastnení v prvom rade chcú, aby sa Volkswagenu darilo.
Sporný Neumann
Spory vyvolalo aj vymenovanie Neumanna, s ktorým nesúhlasil nielen Wulff, ale ani predseda predstavenstva Bernd Pischetsrieder. Odborom sa tento kúsok podaril vďaka tomu, že na novembrovom zasadnutí dozornej rady, kde sa mala prerokúvať iba predbežná správa audítorskej spoločnosti KPMG o pozadí a dosahu korupčnej aféry, prekvapivo nominovali Neumanna, získali hlasy a vyhrali. Wulff podľa Petersa od začiatku nesúhlasil s Neumannom, no odbory ho považujú za odborníka, a preto na svojom návrhu trvali. Hoci šéf IG Metall uznáva, že takéto rozhodnutia by sa nemali prijímať proti vôli predstavenstva, Pischetsrieder sa údajne menovite nevyjadril proti Neumannovi a dozorná rada môže rozhodnúť aj bez jeho súhlasu.
Korupčná aféra
Ďalším problémom VW je korupčná aféra, v ktorej centre figurujú členovia závodnej rady. Peters upozorňuje, že fondy pre závodné rady sú vo firmách bežnou záležitosťou, uznáva však aj možnosť zneužitia podľa hesla príležitosť robí zlodeja. Podľa jeho názoru všetci, ktorí sa previnili, musia za svoje činy niesť zodpovednosť aj dôsledky. Nesúhlasí však so zovšeobecňovaním podozrenia a znehodnocovaním práce ostatných zástupcov zamestnancov. "Mám dojem, že niekto z toho chce urobiť nekonečný príbeh, aby poškodil spolurozhodovacie právo pracujúcich."
Peters pri tejto príležitosti vyjadril nespokojnosť s postupom prokuratúry, pretože ho prekvapuje fakt, že každé nové zistenie sa okamžite objaví v médiách. "Mám dojem, že prokuratúra postupuje ako politicky motivovaná inštitúcia alebo ju do toho niekto tlačí." Šéf odborov však odmietol špekulovať o tom, z ktorej strany by tento nátlak mohol pochádzať. "To si musíte vydedukovať sami," povedal pre Die Welt. "V každom prípade sú prokurátori viazaní príkazom."
Príkladom by mohla byť aj informácia o najnovšej výpovedi bývalého personálneho manažéra Klausa-Joachima Gebauera, ktorá zaťažila bývalého výrobného riaditeľa Folkera Weissgerbera. Ten mal v roku 2002 zadať Adriane Barrosovej, dlhoročnej milenke šéfa závodnej rady Klausa Volkerta, objednávku na reklamný film o brazílskej továrni VW a zaplatiť za to 60-tisíc eur. Weissgerber pritom údajne ťažil z úzkych kontaktov s Volkertom, ktorý mu dopomohol ku kariérie, napríklad v marci 2001 podporil jeho vymenovanie za člena predstavenstva. Keď ho chcel koncern predčasne prepustiť za množstvo nedostatkov vo výrobe, Volkert sa zasadil za odsunutie termínu výpovede.