Firma Huawei so sídlom v juhočínskom meste Šenžen už stihla prilákať pozornosť viacerých investorov, ktorí by ju radi videli kótovanú na svetových burzách, ale aj konkurencie, ktorá sa podobne ako koncerny v ropnom a oceliarskom priemysle začína obávať nového hráča na trhu. O to viac, že ide o čínsku spoločnosť, teda z krajiny výrazne meniacej rozloženie ekonomických síl vo svete.
Podľa britského denníka The Financial Times plánuje Huawei zvýšiť zahraničné tržby z minuloročných 2,28 miliardy na štyri miliardy dolárov v tomto roku a do roku 2008 až na 10 miliárd dolárov. Podľa pozorovateľov je to z čínskych práve táto spoločnosť, ktorá má šancu pretransformovať sa na nadnárodný koncern a ukrojiť nemalý podiel z európskeho a zo severoamerického trhu terajším gigantom typu Motorola, Nokia či Ericsson. Práve teraz sa chce sústrediť na zvýšenie svojho vplyvu v Európe, kde okrem švédskeho Ericssonu dominujú ešte fínska Nokia, nemecký Siemens a francúzsky Alcatel. V decembri sa jej podaril prvý výrazný úspech v Európe, keď uzatvorila kontrakt s holandským operátorom Telfort na vytvorenie mobilnej siete tretej generácie (3G) za 400 mil. eur a v tendri porazila švédsky Ericsson. Podobne sa jej podarilo získať kontrakt (5-ročný) aj v Českej republike, a to od Českého Telecomu na rozšírenie siete na pripojenie na internet cez ADSL. Opäť vyhrala vďaka najnižšej cene a vytlačila z hry Siemens, Alcatel a Ericsson.
Navyše, v nasledujúcich rokoch si od európskeho trhu sľubuje firma ešte viac. "Budúce dva roky by mali byť pre nás úspešné hlavne v západnej Európe," uviedol pre agentúru Reuters hovorca Huawei Richard Lee. "Najskôr sme sa zamerali na reformujúce sa trhy, pretože tam je menšia konkurencia a nástup tam bol pre nás istejší," dodal. Práve získanie si pozície v Rusku, na Blízkom východe a v Afrike zvýšilo minuloročné tržby firmy v zahraničí o 117 percent, zatiaľ čo tržby z už nasýteného čínskeho telekomunikačného trhu vzrástli len o 18 percent.
Rivali z Európy a amerického kontinentu si tlak Číňanov uvedomujú. "Sú bezkonkurenční čo sa týka ceny," povedal pre Reuters hovorca Lucent Technologies Richard Wright. Navyše, doteraz možno mali čínske firmy problém presadiť svoje značky v zahraničí, to sa však môže rýchlo zmeniť. Minulý mesiac čínsky výrobca osobných počítačov Lenovo kúpil PC divíziu koncernu IBM a aj výrobca bielej techniky Haier a televízorov a mobilných telefónov TCL sa začínajú presadzovať v zahraničí.
"Huawei má síce stále nižšie príjmy ako Alcatel či Siemens, no ich percentuálny rast je v prípade čínskej firmy nepomerne vyšší, takže aj dosah Huawei na trhy je omnoho väčší, než by sa mohlo zdať na základe aktuálnej veľkosti čínskej spoločnosti," uviedol analytik z firmy Gartner Bertrand Bidaud.
Meno Huawei čiastočne utrpelo v roku 2003, keď ju americká spoločnosť Cisco Systems zažalovala za údajnú krádež duševného vlastníctva a patentov. Minulý rok však Cisco žalobu stiahla po tom, čo Huawei začala problém riešiť. Podľa výkonného riaditeľa pekingskej poradenskej firmy pre sektor telekomunikácií BDA China Duncana Clarka tu nešlo o väčší problém pre americkú firmu, no dá sa očakávať, že zahraniční konkurenti budú podobné ťahy robiť voči Číňanom aj naďalej, keďže "telekomunikácie sú politicky zvlášť citlivý sektor".
| Huawei vyvoláva obavy západných firiem | |
| Zahran. tržby (2004) |
2,28 mld. USD |
| Plán zahran. tržieb (2005) |
4 mld. USD |
| Plán zahran. tržieb (2008) |
10 mld. USD |
| Počet firem. zákazníkov |
vyše 400 |
| Počet zahran. trhov (krajín) |
vyše 90 |
| Počet zamestnancov |
24-tisíc |
| Zdroj: Reuters, Financial Times | |

