Firma Huawei so sídlom v juhočínskom meste Šenžen už stihla prilákať pozornosť viacerých investorov, ktorí by ju radi videli kótovanú na svetových burzách, ale aj konkurencie, ktorá sa podobne ako koncerny v ropnom a oceliarskom priemysle začína obávať nového hráča na trhu. O to viac, že ide o čínsku spoločnosť, teda z krajiny výrazne meniacej rozloženie ekonomických síl vo svete.
Podľa britského denníka The Financial Times plánuje Huawei zvýšiť zahraničné tržby z minuloročných 2,28 miliardy na štyri miliardy dolárov v tomto roku a do roku 2008 až na 10 miliárd dolárov. Podľa pozorovateľov je to z čínskych práve táto spoločnosť, ktorá má šancu pretransformovať sa na nadnárodný koncern a ukrojiť nemalý podiel z európskeho a zo severoamerického trhu terajším gigantom typu Motorola, Nokia či Ericsson. Práve teraz sa chce sústrediť na zvýšenie svojho vplyvu v Európe, kde okrem švédskeho Ericssonu dominujú ešte fínska Nokia, nemecký Siemens a francúzsky Alcatel. V decembri sa jej podaril prvý výrazný úspech v Európe, keď uzatvorila kontrakt s holandským operátorom Telfort na vytvorenie mobilnej siete tretej generácie (3G) za 400 mil. eur a v tendri porazila švédsky Ericsson. Podobne sa jej podarilo získať kontrakt (5-ročný) aj v Českej republike, a to od Českého Telecomu na rozšírenie siete na pripojenie na internet cez ADSL. Opäť vyhrala vďaka najnižšej cene a vytlačila z hry Siemens, Alcatel a Ericsson.
Navyše, v nasledujúcich rokoch si od európskeho trhu sľubuje firma ešte viac. "Budúce dva roky by mali byť pre nás úspešné hlavne v západnej Európe," uviedol pre agentúru Reuters hovorca Huawei Richard Lee. "Najskôr sme sa zamerali na reformujúce sa trhy, pretože tam je menšia konkurencia a nástup tam bol pre nás istejší," dodal. Práve získanie si pozície v Rusku, na Blízkom východe a v Afrike zvýšilo minuloročné tržby firmy v zahraničí o 117 percent, zatiaľ čo tržby z už nasýteného čínskeho telekomunikačného trhu vzrástli len o 18 percent.
Rivali z Európy a amerického kontinentu si tlak Číňanov uvedomujú. "Sú bezkonkurenční čo sa týka ceny," povedal pre Reuters hovorca Lucent Technologies Richard Wright. Navyše, doteraz možno mali čínske firmy problém presadiť svoje značky v zahraničí, to sa však môže rýchlo zmeniť. Minulý mesiac čínsky výrobca osobných počítačov Lenovo kúpil PC divíziu koncernu IBM a aj výrobca bielej techniky Haier a televízorov a mobilných telefónov TCL sa začínajú presadzovať v zahraničí.
"Huawei má síce stále nižšie príjmy ako Alcatel či Siemens, no ich percentuálny rast je v prípade čínskej firmy nepomerne vyšší, takže aj dosah Huawei na trhy je omnoho väčší, než by sa mohlo zdať na základe aktuálnej veľkosti čínskej spoločnosti," uviedol analytik z firmy Gartner Bertrand Bidaud.
Meno Huawei čiastočne utrpelo v roku 2003, keď ju americká spoločnosť Cisco Systems zažalovala za údajnú krádež duševného vlastníctva a patentov. Minulý rok však Cisco žalobu stiahla po tom, čo Huawei začala problém riešiť. Podľa výkonného riaditeľa pekingskej poradenskej firmy pre sektor telekomunikácií BDA China Duncana Clarka tu nešlo o väčší problém pre americkú firmu, no dá sa očakávať, že zahraniční konkurenti budú podobné ťahy robiť voči Číňanom aj naďalej, keďže "telekomunikácie sú politicky zvlášť citlivý sektor".
Huawei vyvoláva obavy západných firiem | |
Zahran. tržby (2004) |
2,28 mld. USD |
Plán zahran. tržieb (2005) |
4 mld. USD |
Plán zahran. tržieb (2008) |
10 mld. USD |
Počet firem. zákazníkov |
vyše 400 |
Počet zahran. trhov (krajín) |
vyše 90 |
Počet zamestnancov |
24-tisíc |
Zdroj: Reuters, Financial Times |