StoryEditor

Mýtne chcú vyberať piati

Uchádzačov o dodávku systému elektronického mýtneho pre kamióny na slovenských diaľniciach pribúda. Po spoločnostiach Kapsch s Siemens svoj záujem potvrdili aj Slovak Telekom a Satellic, patriace do skupiny Deutsche Telekom.

Uchádzačov o dodávku systému elektronického mýtneho pre kamióny na slovenských diaľniciach pribúda. Po spoločnostiach Kapsch s Siemens svoj záujem vstúpiť do pripravovaného tendra včera potvrdili firmy Slovak Telekom a Satellic, patriace do skupiny Deutsche Telekom.
"Chceme poskytnúť know-how našej materskej spoločnosti z implementácie moderných komunikačných technológií pre elektronický výber mýtneho," vyhlásil prezident Slovak Telekomu Miroslav Majoroš. Svoj satelitný systém výberu mýtneho obidve firmy predstavili na trase v uliciach Bratislavy a jej okolí.
Účasť na tendri na prevádzku elektronického systému výberu mýta zvažuje aj firma Sanef. Táto spoločnosť je štvrtým najväčším prevádzkovateľom diaľnic v Európe. Len doma vo Francúzsku spravuje 1 743 kilometrov. Na Slovensku budú pre kamióny spoplatnené všetky diaľnice a niektoré, zatiaľ nešpecifikované cesty 1. triedy.
Slovensko uvažuje, že poplatky na diaľniciach začne od vozidiel ťažších ako 3,5 tony vyberať od začiatku roka 2009. Európska vesmírna agentúra však tvrdí, že satelitný systém Galileo bude pripravený až v roku 2011. Znamená to, že dva alebo tri roky budeme zrejme používať systém pozemných elektronických mýtnic.
Thomas Pferr, výkonný riaditeľ Satellicu, vidí výhody v satelitnej technológii. Tá pracuje bez mýtnych brán či iných zariadení postavených pri cestách. Výber poplatkov za využívanie ciest je podľa neho spravodlivý, keďže na rozdiel od diaľničných známok poplatok závisí skutočne od absolvovanej vzdialenosti.
"Elektronický systém má zanedbateľný vplyv na ceny prevážaných tovarov a mýto prispeje k efektívnejšiemu využívaniu ciest bez takzvaných prázdnych jázd," dodáva profesor Jozef Gnap z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity.
Nevyhnutný rozsah cestnej siete na kvalitné fungovanie mýtneho systému a plynulú prevádzku bez poškodzovania konkurenčných ciest popri diaľniciach je podľa Gnapa 2 479 kilometrov. Optimálna dĺžka spoplatnených ciest pre autá s hmotnosťou od 3,5 tony je k 1. januáru 2009 4 464 kilometrov.

Príjmy z elektronického mýta (odhady 2009 - 2018)
Kategória Poplatky Spoplatnené cesty Túto položku neskôr
Od 3,5 do 12 t 1,52 Sk/km 2 479 km 49,2 mld. Sk 131 km diaľnic
Viac ako 12 t 4,73 Sk/km 4 464 km 63,7 mld. Sk 169,7 km diaľnic
Zdroj: Žilinská univerzita

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. máj 2024 22:30