Slovensko prestáva byť len manufaktúrou. Zahraničné korporácie u nás objavili raj už aj na zriaďovanie servisných centier a rôznych podporných stredísk. Konzultačná spoločnosť AT Kearney nás zaradila na piatu priečku krajín v regióne Európa, Blízky východ a Afrika, v ktorých sa oplatí zriadiť globálne zákaznícke centrá. Regionálnou jednotkou je Česko.
Niektorí rastú, iní pribúdajú
Slovenská vetva americkej počítačovej korporácie Hewlett-Packard oznámila, že u nás rozšíri svoje operačné strediská, v ktorých pracujú prevažne inžinieri. V centrách Hewlett-Packard na Slovensku dnes pracuje 850 vysoko kvalifikovaných ľudí. Šéf slovenského zastúpenia koncernu Peter Weber avizuje, že čoskoro ich bude 1 200. "Podarilo sa nám na Slovensku získať prácu najvyššej kvalitatívnej triedy," vyhlásil Weber.
K desiatkam klientskych centier a finančných či účtovníckych podporných stredísk pribúdajú ďalšie investície. Nemecký T-Systems, dcérska firma Deutsche Telekomu, už v Košiciach zamestnáva prvých päťdesiat ľudí, do konca roku ich môžu byť tri stovky a v roku 2008 by ich v pobočke na poskytovanie služieb klientom malo pracovať už šesťsto.
Inteligentné investície
Na rozdiel od výrobných závodov potrebujú technologické firmy do svojich servisných centier najmä vzdelaných ľudí ovládajúcich aspoň jeden svetový jazyk. Čoskoro by v odvetví mohlo pracovať desaťtisíc zamestnancov. "Služby v IT oblasti vo všeobecnosti nesú veľmi vysokú pridanú hodnotu," tvrdí štúdia Economist Intelligence Unit.
Slovensko môže v dohľadnej budúcnosti naraziť na problém nedostatku inžinierov. Odhaduje sa, že IT firmy ich budú každý rok potrebovať šesťsto až sedemsto. O hroziacom nedostatku už dnes otvorene hovoria Hewlett-Packard v Bratislave aj Siemens Program and System Engineering v Košiciach.
Nie je centrum ako centrum
Podporné klientske centrá sa líšia. Kým call centrá, ktoré u nás prevádzkuje napríklad Dell, sa orientujú zväčša na poskytovanie informácií klientom cez telefón a nevyžadujú teda od zamestnancov bezpodmienečne vysokoškolské vzdelanie, takzvané operačné centrá už musia zamestnávať inžinierov, ktorí riešia technické problémy na diaľku cez počítače.
TOP 15 krajín pre IT centrá | ||
Hodnotené podľa nákladov, dostupnosti pracovnej sily a podnikateľského prostredia. | ||
Krajina |
EMEA* |
Svet |
Česko | 1 | 7 |
Egypt | 2 | 12 |
Jordánsko | 3 | 14 |
Bulharsko | 4 | 15 |
Slovensko | 5 | 16 |
Poľsko | 6 | 18 |
Maďarsko | 7 | 19 |
SAE | 8 | 20 |
Ghana | 9 | 22 |
Rumunsko | 10 | 24 |
Rusko | 11 | 27 |
Británia | 12 | 28 |
Tunisko | 13 | 30 |
Nemecko | 14 | 31 |
JAR | 15 | 32 |
*Európa, Blízky východ a Afrika | ||
Zdroj: AT Kearney |
Najväčšie centrá na Slovensku | |
Firma (mesto) |
Zamestnanci |
Dell | 1 400 |
IBM | 1 200 |
Accenture | 900 |
Hewlett-Packard | 850 |
T-Systems |
600* |
T-Com |
vyše 500 |
Lenovo |
470* |
AT&T | 420 |
Kraft Foods | 200 |
Allianz |
150* |
Kone | 150 |
*realizované investície | |
Zdroj: SARIO |