StoryEditor

Kabriolety sa vracajú do módy

19.05.2006, 00:00
Kabriolet nie je príliš praktické auto, jazda s vetrom vo vlasoch však láka čoraz viac vodičov.
Vyskúšať si jazdu bez strechy nad hlavou už môžu v posledných rokoch aj menej majetní vodiči. Po dlhom období, keď kabriolety vyrábali hlavne luxusné značky ako Mercedes alebo Saab, sa totiž v tejto kategórii čoraz častejšie objavujú autá nižšej strednej triedy. Teraz sa pridáva aj Volkswagen s modelom Eos, ktorý sa dnes začne predávať v Nemecku.
Slovenský spotrebiteľ si v prípade záujmu o kabriolet môže napríklad pri kupovaní základného modelu Citröena C3 s objemom motora 1,4 litra doplatiť približne 30-tisíc korún a nechať vozidlo upraviť na model s odklápacou strechou. Základný model Citröena C3 sa dnes na Slovensku predáva za 324-tisíc korún vrátane DPH.

Kabriolet ostáva sezónnou záležitosťou

Nákup kabrioletov je ešte stále sezónnou záležitosťou a väčšinu roka ich motoristi nevyužívajú. Tradične najväčší záujem o tento typ vozidla je na prelome jari a leta. Faktor počasia má ešte stále vplyv na rozhodovanie zákazníkov. V súčasnosti má kabriolety v ponuke väčšina významných producentov automobilov, uvádza sa na internetovej stránke MSNBC.
Všetky vozidlá vrátane nového Eosu môžu svojim majiteľom ponúknuť pohodlnú jazdu aj v daždi alebo v zime, čo pri klasických kabrioletoch s plátennou sťahovacou strechou nebolo možné. Aj preto boli autá bez pevnej strechy donedávna skôr doplnkom vo výrobnom programe automobiliek. Často ich na základe sériových áut vyrábali špecializované firmy, napríklad spoločnosť Karmann. Kabriolety sa potom predávali viac v južných štátoch ako autá na sezónne využitie. V ponuke ich dnes majú okrem drahších značiek, ako je Mercedes-Benz, napríklad aj Peugeot, Renault, Opel, Nissan, ktoré možno stretnúť na cestách už aj v zime. K lacnejším modelom dnes patria napríklad Smart Fortwo, Citröen Plurier a Peugeot 206 CC.

História modelu je stará ako motorizmus

Prvým motorovým vozidlám chýbala strecha úplne, úplne uzatvorené auto sa objavilo až krátko pred prvou svetovou vojnou, no neskôr autá s pevnou strechou úplne prevládli. Kabriolety a príbuzné vozidlá, najčastejšie s plátennou sťahovacou strechou, sa stali hlavne v Európe skôr luxusným tovarom. V 70. a 80. rokoch sa zdalo, že prichádza začiatok konca klasických kabrioletov, pretože nové bezpečnostné pravidlá požadovali ochranu pasažierov pri prevrátení vozidla. Objavili sa rôzne varianty ochranných oblúkov, ktoré kabrioletu na kráse príliš nepridali. Nový impulz prišiel až na prelome 80. a 90. rokov potom, čo výrobcovia spevnili rám predného okna a prišli s technickým riešením, ktoré pri nehode bezpečne ochráni posádku.

Najpredávanejšie kabriolety na svete

Spoločnosť

Model

Cena (v mil. Sk)

Aston Martin DB9 Volante 5,12
Ferrari F430 Spider 5,86
Cadillac XLR-V 2,94
Chevrolet Corvette 1,53
Porsche 911 Carrera 2,39
Dodge Viper SRT-10 2,52
Honda S2000 1,02
Lamborghini Murciélago Roadster 9,38
Lotus Elise 1,3
Mazda MX-5 Miata 0,62
Mercedes-Benz SL65 AMG 5,49
Panoz Esperante 2,71
Zdroj: Forbes
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 22:44