Slovenský spotrebiteľ si v prípade záujmu o kabriolet môže napríklad pri kupovaní základného modelu Citröena C3 s objemom motora 1,4 litra doplatiť približne 30-tisíc korún a nechať vozidlo upraviť na model s odklápacou strechou. Základný model Citröena C3 sa dnes na Slovensku predáva za 324-tisíc korún vrátane DPH.
Kabriolet ostáva sezónnou záležitosťou
Nákup kabrioletov je ešte stále sezónnou záležitosťou a väčšinu roka ich motoristi nevyužívajú. Tradične najväčší záujem o tento typ vozidla je na prelome jari a leta. Faktor počasia má ešte stále vplyv na rozhodovanie zákazníkov. V súčasnosti má kabriolety v ponuke väčšina významných producentov automobilov, uvádza sa na internetovej stránke MSNBC.
Všetky vozidlá vrátane nového Eosu môžu svojim majiteľom ponúknuť pohodlnú jazdu aj v daždi alebo v zime, čo pri klasických kabrioletoch s plátennou sťahovacou strechou nebolo možné. Aj preto boli autá bez pevnej strechy donedávna skôr doplnkom vo výrobnom programe automobiliek. Často ich na základe sériových áut vyrábali špecializované firmy, napríklad spoločnosť Karmann. Kabriolety sa potom predávali viac v južných štátoch ako autá na sezónne využitie. V ponuke ich dnes majú okrem drahších značiek, ako je Mercedes-Benz, napríklad aj Peugeot, Renault, Opel, Nissan, ktoré možno stretnúť na cestách už aj v zime. K lacnejším modelom dnes patria napríklad Smart Fortwo, Citröen Plurier a Peugeot 206 CC.
História modelu je stará ako motorizmus
Prvým motorovým vozidlám chýbala strecha úplne, úplne uzatvorené auto sa objavilo až krátko pred prvou svetovou vojnou, no neskôr autá s pevnou strechou úplne prevládli. Kabriolety a príbuzné vozidlá, najčastejšie s plátennou sťahovacou strechou, sa stali hlavne v Európe skôr luxusným tovarom. V 70. a 80. rokoch sa zdalo, že prichádza začiatok konca klasických kabrioletov, pretože nové bezpečnostné pravidlá požadovali ochranu pasažierov pri prevrátení vozidla. Objavili sa rôzne varianty ochranných oblúkov, ktoré kabrioletu na kráse príliš nepridali. Nový impulz prišiel až na prelome 80. a 90. rokov potom, čo výrobcovia spevnili rám predného okna a prišli s technickým riešením, ktoré pri nehode bezpečne ochráni posádku.
Najpredávanejšie kabriolety na svete | ||
Spoločnosť |
Model |
Cena (v mil. Sk) |
Aston Martin | DB9 Volante | 5,12 |
Ferrari | F430 Spider | 5,86 |
Cadillac | XLR-V | 2,94 |
Chevrolet | Corvette | 1,53 |
Porsche | 911 Carrera | 2,39 |
Dodge | Viper SRT-10 | 2,52 |
Honda | S2000 | 1,02 |
Lamborghini | Murciélago Roadster | 9,38 |
Lotus | Elise | 1,3 |
Mazda | MX-5 Miata | 0,62 |
Mercedes-Benz | SL65 AMG | 5,49 |
Panoz | Esperante | 2,71 |
Zdroj: Forbes |