Od kameňa k internetu
Čoraz väčšiu obľubu v on-line obchodovaní si všimli tradiční predajcovia. Dnes je mnoho internetových obchodov doplnkovou službou ku klasickým kamenným obchodom. "Firmám sa oplatí vytvoriť si e-shop, pokiaľ ponúkajú tovar alebo služby aj iným spôsobom. Práve z e-shopu sa môže stať ďalší kanál, ako sa dostať k zákazníkovi," myslí si Vladimír Vaculík, riaditeľ firmy VACOsk, ktorá predajcom navrhuje a zriaďuje internetové obchody.
Najväčší záujem o internetové obchody majú firmy, ktoré predávajú bielu techniku, hudbu či knihy. "Internetový obchod sa dá ušiť na mieru každej firme," dodal Vaculík.
Elektronický katalóg
Nakupovanie na internete síce ponúka nakupujúcim väčší komfort, tovar si však nemôžu chytiť do ruky a poobzerať. "Slováci využívajú internetové obchody často len ako katalóg," tvrdí Pavel Gall zo spoločnosti Eurocomm SR, ktorá spravuje webovú stránku internetového obchodného centra Hej.sk.
V praxi sa vyskytujú dva typy ľudí, ktorí využívajú internet na nakupovanie. Niektorí zákazníci si tovar na webovej stránke poobzerajú, porovnajú a nakoniec si ho idú kúpiť do kamenného obchodu. Druhá skupina ľudí si tovar vyskúša priamo v predajni, pripojí sa na internet, porovná ceny, vyberie ten najlacnejší a kúpi si ho prostredníctvom internetu.
Kupujú tí bohatší
Za tovar zakúpený cez internet sa dá platiť tromi spôsobmi. Bankovým prevodom cez internet banking, na pošte za dobierku alebo v hotovosti pri osobnom odbere. Typickými klientmi e-shopov sú lepšie zarábajúci ľudia vo veku medzi 24 a 35 rokmi s vysokoškolským vzdelaním.
Na internete sa najviac predávajú notebooky, fotoaparáty, DVD prehrávače, mobilné telefóny, ale aj biela technika. Softvér nakupujú najmä zákazníci mladšej vekovej kategórie. Internetové obchodné centrum Hey.sk vlani utŕžilo z internetového predaja 110 miliónov korún.
Treba byť pozorný
Tak, ako každý obchod, aj internetový má riziká. Mnohé firmy sa snažia od ľudí vytiahnuť čo najviac peňazí. "Najväčšie riziko predstavujú zahraničné stránky, na ktorých nie je jasné, od koho zákazník tovar kupuje," spresnil Vaculík. Najbezpečnejšie je nakupovať na stránkach, ktoré spolupracujú s hodnovernými bankami. Každý e-obchod by mal mať na stránkach uvedený kontakt či reklamačné podmienky.
Naopak, zanedbateľné riziká vyplývajú z on-line obchodovania predajcom. Ich tovar sa dostane k zákazníkovi až po zaplatení. Riziko pre predajcu nastáva vtedy, ak so zakúpeným tovarom zákazník nie je spokojný. Vtedy môže tovar vrátiť do dvoch týždňov. "Tovar však nemôže byť poškodený a musí sa vrátiť originálne zabalený," informoval Gall.