Pre nemecký automobilový nebude ani tento rok veľmi ružový. Združenie nemeckého automobilového priemyslu VDA v tomto roku očakáva iba mierny vzostup registrácií nových vozidiel z 3,34 na 3,35 milióna.
Podľa denníka Die Welt vzhľadom na plánované zvýšenie dane z pridanej hodnoty o tri percentá s účinnosťou od 1. januára 2007 sa očakáva vzostup predaja zhruba o 50- až 80-tisíc osobných vozidiel, takže v 1. štvrťroku 2007 budú kupci "abstinovať". Pre automobilky to znamená niečo neveľmi priaznivé -- pokles predaja. Výrobcovia preto stavili nielen na nové modely alebo varianty osvedčených typov, ale aj na rastúci dopyt po náhradných dielcoch pre staršie autá. Hoci priemerný vek dosiahol rekordných osem rokov, experti neočakávajú, že spotrebitelia budú meniť svoj zastaraný garážový inventár.
Trh stagnuje
Skeptický postoj zaujal expert Karlheinz Knöss, ktorý neočakáva zvýšenie predaja. Podľa neho by bol veľký úspech už len zopakovanie minuloročnej úrovne. O niečo optimistickejší je riaditeľ Centra automobilového výskumu pri odbornej vysokej škole v Gelsenkirchene Ferdinand Dudenhöffer. Vzhľadom na vysoký vek súkromných automobilov, mierny hospodársky rast (1,3 percenta), dostupnosť emisných filtrov pre dieselové motory a plánované zvýšenie DPH počíta so zvýšením registrácií na 3,4 milióna vozidiel. Okrem toho predpokladá, že spotrebiteľský dopyt sa v tomto a budúcom roku zotaví.
Podiel súkromných kupcov automobilov v Nemecku donedávna dosahoval 46,4 percenta, no Dudenhöffer očakáva, že automobilky budú aj v 1. polroku ponúkať vysoké rabaty a výhody. Podľa neho priemerná zľava dosahuje 14 percent, čo zodpovedá sume zhruba 2 800 eur na vozidlo.
V tomto roku sa očakáva aj menší počet nových modelov, jedinou skutočnou novinkou je nový Opel Corsa a Audi Q7. V prípade Audi TT, Mercedes CL a novej triedy G, štvorkového radu BMW, plánovaných kabrioletov, športových a terénnych áut z dielne Fordu, Opla a Volkswagenu ide iba o varianty. Dudenhöffer je presvedčený, že z toho vyťažia najmä novinky zahraničných značiek, napríklad Peugeot 207, Fiat Stilo, Škoda Roomster, Hyundai Accent, Nissan Primera alebo Dodge Caliber a výrobcovia zvýšia svoj trhový podiel.
Prepúšťanie pokračuje
Stabilná situácia automobiliek sa však neodzrkadlí na trhoch práce. Podľa internetovej stránky časopisu Manager Magazin oproti miernemu rastu počtu zamestnancov v BMW, Audi a Porsche stojí rušenie pracovných miest v Mercedese, Opli, vo Forde a najmä vo VW. Podľa Dudenhöffera bude koncom tohto roka pracovať menej ľudí nielen v automobilkách, ale aj v dodávateľských firmách. Dôležitým faktorom je nové kolo kolektívnych rokovaní v kovospracujúcom priemysle, ktoré sa začne na jar. Do tohto sektora totiž spadajú aj autododávatelia, ktorí vlani rušili miesta a experti očakávajú, že mnohí sa vrátia k 40-hodinovému pracovnému týždňu.
Pozornosť sa bude naďalej sústreďovať na dve mená, ktoré vlani najviac figurovali v novinových titulkoch: Volkswagen a DaimlerChrysler. Dudenhöffer odhaduje počet nadbytočných miest vo VW na 15-tisíc, no poukazuje na to, že nový šéf značky VW Wolfgang Bernhard musí počítať s tvrdým odporom odborárov a podnikovej rady proti svojim sanačným plánom. Odborníčka z investičného fondu Union Investment Pia Hellbachová si myslí, že Bernhard má ťažšiu situáciu než Dieter Zetsche v Daimleri, hoci musí zrušiť viac než 16-tisíc miest. Experti sa zväčša zhodujú v optimizme v súvislosti sanácie Mercedesu a očakávajú už v tomto roku zisky.
V ostatných nemeckých automobilkách je situácia pokojnejšia. BMW síce vykazuje vysoké zisky, no diery do sveta nerobí -- nové modely prídu na trh až v roku 2007. Navyše automobilka musí riešiť problém klesajúcej ziskovosti kľúčovej automobilovej oblasti. Opel produkuje úspešné modely, vykazuje dobrú kvalitu a príťažlivé ceny, no značka ešte stále zápasí so stratou imidžu v dôsledku vlaňajších štrajkov zamestnancov. A Ford má ťažkosti s predajom, ktorý musí podporovať výraznými zľavami a akciami.