Pôjde o rozšírenie hlavných transeurópskych dopravných osí k susediacim krajinám a regiónom s výhľadom do roku 2030. Slovenským juhom by mala prechádzať centrálna os. Malo by ísť o kombinovanú dopravu, pozostávajúcu z diaľnice, rýchlostnej železnice a širokorozchodnej železničnej trate.
Nový koridor by spájal západ Európy s východom. Počíta sa aj s prepojeniami na juh a sever kontinentu. Predstavitelia Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory a dotknutých samospráv sú presvedčení, že pripojenie juhoslovenských regiónov na koridor by vyriešilo ich ťažkosti s nevyhovujúcou dopravnou infraštruktúrou.
Minulý týždeň založili primátori šestnástich miest od Dunajskej Stredy až po Košice spolu s regionálnymi zastúpeniami obchodnej komory v Bratislave, Nitre Lučenci a Košiciach Agentúru SOPK pre rozvoj dopravnej infraštruktúry, ktorá má presadzovať napojenie južného ťahu na transeurópske dopravné cesty.
"Znamenalo by to napríklad priame prepojenie Paríža s ukrajinským Ľvovom a napojenie na Transsibírsku magistrálu. Zároveň by to dlho zaostávajúcim okresom prinieslo očakávaný rozvoj, najmä v podobe zelenej ekonomiky a logistických centier," hovorí Juraj Dobrocký, predseda Lučeneckej regionálnej SOPK.
Cieľom agentúry je dostať myšlienku dopravného koridoru do povedomia verejnosti, zaradiť ho do pripravovaných územnoplánovacích dokumentov a vypracovať štúdiu jeho uskutočniteľnosti. Vychádza pri tom z materiálov vypracovaných Dopravnou spoločnosťou SAV v Žiline, ktoré zapadajú do európskej dopravnej koncepcie.
"Aj keď je to dlhodobý cieľ, jeho skoršie presadenie je len otázkou argumentácie," myslí si Dobrocký. Na vybudovanie koridoru by sa vo veľkej miere mali využívať prostriedky z eurofondov, určené na rozvoj dopravnej infraštruktúry.
StoryEditor
Juh má mať dopravnú tepnu
Na južnom Slovensku, pozdĺž hranice s Maďarskom, by mohol vzniknúť dopravný koridor. Projektom sa už zaoberajú odborné inštitúcie Európskej únie.