Európsky výrobca komerčných lietadiel Airbus oznámil predaj svojich šiestich závodov trom európskym kupcom. Všetci pochádzajú z krajín, v ktorých závody určené na predaj stoja, pričom každý z kupcov získa tie v domovskej krajine. Ako informovala francúzska agentúra AFP, takto závody vo francúzskom Meaulte a St-Nazaire prejdú do rúk francúzskej spoločnosti Latecoere, v nemeckých mestách Varel, Nordenham a Augsburg získa nemecká spoločnosť MT Aerospace a závod v britskom Filtone domáca GKN. Tá by mala prevziať celý závod, zatiaľ čo v prípade francúzskych a nemeckých by materská firma Airbusu EADS chcela s kupcami vytvoriť spoločné podniky, kde by si nechala na najbližšie tri roky menšinový podiel.
Toto rozhodnutie by Airbusu malo umožniť pokročiť v kľúčovom reštrukturalizačnom programe Power 8, v rámci ktorého chce do roku 2010 ušetriť vyše dvoch miliárd eur (67 miliárd Sk) a sústrediť sa len na vývoj nového typu lietadla A350, ktoré by malo konkurovať úspešnému modelu amerického Boeingu B-787 Dreamliner. Noví vlastníci investujú do výskumu do roku 2010 dve miliardy eur, ktoré by inak musel vynaložiť Airbus.
Pochybnosti o kupcoch
Niektorí analytici však tvrdia, že EADS a Airbus neurobili najlepšie. Štvrtým záujemcom o kúpu bola totiž aj americká spoločnosť Spirit AeroSystems, ktorú nemecké médiá ešte pred týždňom považovali za favorita v prípade všetkých šiestich závodov aj preto, že podľa analytikov bola na tom zo záujemcov finančne a technologicky najlepšie.
"Je to výrazný krok späť," povedal pre Bloomberg Richard Aboulafia z americkej poradenskej firmy Teal Group. "Odmietnutím Spiritu odmietol Airbus aj adekvátne technológie a rozloženie rizika na viacero pliec, čo je kľúčové pre urýchlenie dodávky nových lietadiel na trh, najmä modelu A-350." Toto lietadlo by malo byť konkurenciou dvojmotorovému Dreamlineru od firmy Boeing. Spirit má podľa Aboulafiu viac peňazí než noví kupci závodov a aj lepšie technológie pre model A-350. "Latecoere a GKN majú síce dobrú reputáciu na trhu, no nikdy nerobili na projektoch takéhoto rozsahu," dodal. Jediná väčšia firma, akú na takúto prácu podľa neho našli, je nemecká MT, dcéra firmy OHB aktívnej aj pri výrobe satelitov pre pripravovaný európsky systém satelitnej navigácie Galileo. "To je však stále málo," dodal Aboulafia.
Nemecké riešenie
Airbus totiž ešte nedávno tvrdil, že pre klesajúcu hodnotu dolára musí časť výroby presunúť do lacnejších a dolárových krajín. "Airbus a EADS hlásali, že časť výroby presunú do dolárovej zóny, no len čo dostali prvú možnosť, tak ju zahodili," vyhlásil výkonný riaditeľ francúzskej poradenskej firmy Arran Aerospace Doug McVitie.
Podľa informácií Handelsblattu za "proeurópskym predajom" stojí najmä Nemecko, ktoré trvalo na tom, aby podniky "ostali v domácich rukách". Štátny tajomník ministerstva hospodárstva Peter Hintze vyzýval EADS ešte v septembri na pristúpenie k "nemeckému riešeniu" s cieľom ochrániť pracovné miesta a technológie. Aj keď Airbus odmieta, že by rozhodnutie bolo politické, Handelsblatt tvrdí, že podľa informácií zdroja z EADS Berlín cez štátnu KfW Group poskytne firme OHB úver 400 miliónov eur na nákup závodov Airbusu v Nemecku.