StoryEditor

Malé autá budú takmer výlučne z Indie

08.01.2008, 23:00
Americká automobilka Ford, ktorá je podľa analytikov pripravená predať svoje luxusné značky Jaguar a Land Rover indickej firme Tata Motors, chce pre zmenu tejto spoločnosti konkurovať na jej trhu v segmente malých áut.

Ako informovala agentúra Bloomberg, americký podnik plánuje investovať do indického trhu s autami pol miliardy dolárov (11,4 miliardy Sk), a to do výroby malého auta a výstavby motorárne.

Miniautá ovládne India
Ford sa tak pridal k ďalším svetovým automobilkám, ktoré oznámili, že lacná India sa stane centrom výroby ich malých áut. Podľa agentúry Reuters ich na takýto krok donútila práve Tata Motors a jej nedávne oznámenie, že na zajtra sa začínajúcom autosalóne v Naí Dillí predstaví najlacnejšie auto na svete. Jeho cena by nemala presiahnuť 2 850 dolárov (okolo 64 750 Sk). Krátko po prvej informácii Taty na jeseň minulého roka už automobilky Volkswagen, Toyota a Honda oznámili, že uvažujú o výrobe malých áut práve na indickom trhu.
Iné automobilky však už plány stihli aj zrealizovať. Francúzsky Renault v spolupráci s indickou firmou Mahindra & Mahindra už vyrábajú lacný Logan a zároveň spolupracuje s najväčšou indickou automobilkou Bajaj Auto na vývoji 3 000-dolárového auta. Aj americký General Motors, ktorý podľa Bloombergu postaví v Indii druhý závod za 350 miliónov dolárov, od minulého roka predáva v tejto krajine svoje prvé miniauto Chevrolet Spark.
Bezkonkurenčne najďalej je v sektore malých modelov japonská spoločnosť Suzuki, ktorej najväčšia dcérska firma, Maruti Suzuki, vyrába v Indii ročne vyše 600-tisíc malých áut. Najúspešnejšími modelmi sú Maruti 800, ktorý na trh nastúpil ešte v roku 1983, minivan Maruti Omni, ktorý nasledoval rok po Maruti 800, a jeden z novších modelov, Maruti Alto. Ten uviedla firma na indický trh v roku 2000. Dovtedy neotrasiteľnú pozíciu Suzuki začiatkom tohto desaťročia narušili indická Tata Motors, keď nastúpila na trh s prvým výhradne indickým autom Indica, a juhokórejský Hyundai s modelom Santro. Tie zatlačili do úzadia najmä modely Maruti Wagon-R a Baleno, no Alto si dokázalo udržať pozíciu najpredávanejšieho malého auta v Indii.

Čakajú na (ne)úspech Taty
Všetky automobilky teraz sledujú, ako sa bude dariť novému modelu Taty. Ako totiž povedal jeden z indických analytikov pre automobilový trh Ašwin Čotai, ak Tata nebude schopná vyrobiť auto za menej než 3 000 dolárov, potom je len ťažko pravdepodobné, že by sa to podarilo inej automobilke. Dôvodom sú tunajšie zvlášť nízke výrobné a mzdové náklady.
"Každá automobilka si uvedomila dôležitosť trhov, akým je aj India, a navyše, že v dnešnej dobe musí mať aj modely pre najslabšie vrstvy. Ak už nie za 100-tisíc rupií (2 850 dolárov), tak aspoň za 150-tisíc rupií," povedal pre Reuters analytik spoločnosti Edelweis Securities v Naí Dillí Ašutoši Goel.
S rastom hospodárstva Indie za ostatné roky sa totiž zlepšuje ekonomická situácia chudobnejších vrstiev a rozrastá sa aj stredná trieda. Čoraz väčší počet Indov je ochotných v prípade pre ne prijateľných cien vymeniť motorky a bicykle za malé autá. V krajine, kde má auto z tisíc ľudí len osem, sa ročne predá zhruba sedem miliónov bicyklov a motoriek. Najlacnejšie motorky pritom stoja okolo 40-tisíc rupií. Práve tu sa chce presadiť Tata so svojím najlacnejším vozidlom a ďalšie automobilky s vlastnými minimodelmi.
Na druhej strane sa zvyšuje aj predajnosť väčších áut zastúpených automobilkami Audi, ktorá práve pred pár dňami začala v západoindickom Aurangabáde montáž luxusného sedanu A6, ako aj Škoda Auto, ktorá v rovnakom meste už od roku 2001 vyrába modely Škoda Octavia a Škoda Superb.

Najrastovejší trh
Podľa analytikov bude indický trh s autami v nasledujúcich rokoch výrazne rásť. Za ostatných päť rokov (do konca marca 2007) sa predaj osobných áut v krajine podľa Združenia indických výrobcov áut viac než zdvojnásobil takmer na 1,1 milióna a očakávajú, že do roku 2015 vzrastie oproti dnešku na trojnásobok, teda vyše tri milióny. A podľa audítorskej firmy PricewaterhouseCoopers bude rásť aj ich výroba na indickom trhu. Spoločnosť očakáva, že v rokoch 2006 - 2011 bude tunajšia produkcia omnoho vyššia než v prípade ktoréhokoľvek iného z 20 najväčších automobilových štátov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 21:23