,,Vo výrobe a predaji šperkov je situácia dosť vážna, nakoľko sa odvíja od nízkej kúpnej sily obyvateľstva. Šperky tradične vyhľadávajú solventnejší záujemcovia, ktorí preferujú kvalitnejší sortiment vyššej cenovej kategórie. Väčšia časť populácie nakupuje jednoduchšie a stále lacnejšie šperky. Orientáciu na strieborné výrobky v tomto období podmieňuje aj módnosť tohto kovu," zhodnotil situáciu na trhu cechmajster Cechu zlatníkov a klenotníkov Bratislavy a okolia Jozef Koleň. Ako dodal, od roku 1999 registrujú veľmi pomalý medziročný nárast predajnosti šperkov zo zlata.
RUČNÁ PRÁCA
,,Pre slovenských výrobcov bude veľmi dôležité, za akých podmienok sa dostanú do Európskej únie (EÚ). Ak sa nevytvoria vhodné ochranné mechanizmy, veľmi negatívne nás to ovplyvní. Máme pocit, že na Slovensku sa skôr podporujú iné oblasti, a šperkárstvo je na bočnej koľaji," uviedol J. Koleň. Po vstupe do EÚ sa totiž ešte zjednoduší dovoz a prílev šperkov z krajín, ktoré v tejto oblasti majú už dlhú tradíciu a širokú produkčnú základňu. Navyše, vďaka technologickému vybaveniu vedia produkovať šperky vo veľkých sériách, čo zvyšuje produktivitu ich práce a umožňuje im ponúkať výhodnejšie ceny. Podľa J. Koleňa sa v Taliansku vyrába zhruba 70 % svetovej produkcie šperkov. V tejto oblasti sú tiež veľmi silní Nemci, Francúzi a v poslednom období sa aktivizujú aj Španieli. Pritom lacnejšia ponuka zahraničných šperkov na slovenskom trhu už dnes vytláča domácu produkciu. Malé zlatnícke firmy, ktoré na Slovensku dominujú, môžu pri výrobe využívať len finančne dostupné technologické zariadenie. Ich výroba je väčšinou založená na ručnej práci a je preto drahšia. Nižšia cenová konkurencieschopnosť výrobkov bráni ich väčšiemu prieniku na zahraničné trhy. Slovenské šperkárske firmy exportujú predovšetkým do Českej republiky.
PÄTSTO VÝROBCOV
Náklady slovenských zlatníkov a klenotníkov zvyšuje aj povinnosť pridávať drahé rhódium do v súčasnosti módnych predmetov z bieleho zlata. Množstvo niklu, ktoré tieto výrobky tiež obsahujú, je totiž obmedzený. Táto technológia výroby si navyše vyžaduje špeciálne zariadenie. Podľa odhadu J. Koleňa na Slovensku pôsobí zhruba 500 firiem, ktoré sa seriózne zaoberajú výrobou šperkov. Zlatnícke a klenotnícke výrobky predáva asi 1 200 subjektov. Viacerí z podnikateľov vykonávajú na trhu obidve tieto činnosti. Počet firiem na trhu v súčasnosti pribúda. Strojové vybavenie "slušnej" konkurencieschopnej zlatníckej firmy vychádza na vyše 4,5 mil. Sk. Jednoduchá dielňa potrebuje zariadenie minimálne za pol milióna korún.

