StoryEditor

Hlavnú cenu Zlatého klinca nedostal nikto

14.04.2008, 00:00
Spolu tridsaťpäť zlatých, strieborných a bronzových klincov udelila na národnej súťaži o najkreatívnejšiu reklamu Zlatý klinec 2008 porota vedená kreatívnym riaditeľom českej reklamnej agentúry DDB Praha Davidom Bradom prácam nominovaným na shortliste súťaže.

Hlavnú cenu súťaže Grand Prix sa porota tento rok rozhodla neudeliť.


Najviac, až 65 prác, prihlásili reklamné agentúry v kategórii tlač a poster. "Relatívne vysoká úroveň prác v tejto kategórii ma veľmi príjemne prekvapila. Reklama pre tlač a poster je u vás ďalej ako v Česku," povedal pre HN predseda poroty súťaže David Brada. A to sa napokon potvrdilo aj pri vyhlasovaní výsledkov, keď až štyri zo siedmich udelených zlatých klincov získali práce z tejto kategórie.


Zvučné mená
So ziskom štyroch zlatých, dvoch strieborných a troch bronzových klincov odchádzala z tohto ročníka festivalu ako víťaz reklamná agentúra MUW Saatchi & Saatchi, nasledovaná konkurenčnou Wiktor Leo Burnett, ktorá získala jeden zlatý, dva strieborné a štyri bronzové klince. Na treťom mieste skončila agentúra Vaculik Advertising s jedným strieborným a štyrmi bronzovými klincami.
Klince ďalej dostali reklamné agentúry Respect APP, Istropolitana D´Arcy, Publicis/Knut a tretí rok za sebou bodovala i dvojica kreatívcov Csere/Erdélyi, čo je tiež dôkazom toho, že na festivale išlo predovšetkým o kvalitu prihlásených prác.


"Porota súťaže asi usúdila, že práce, ktoré sme do súťaže poslali, boli tými najlepšími," komentoval udelenie veľkého počtu ocenení agentúre MUW Saatchi & Saatchi jej šéf Juraj Miškov. Ako však ďalej dodal, najviac ho zo všetkých ocenení potešil zisk zlatého klinca v kategórii kampaň, za prácu Mobíci pre klienta T-Mobile.


"Boli mojím osobným favoritom, kampaň vyvolala veľký ohlas aj u ľudí. Napriek tomu, že o reklamách v telekomunikačnom odvetví prevažuje názor, že s kreativitou nemajú veľa spoločné a ide v nich predovšetkým o zvýšenie predaja produktov a služieb, nám sa tieto dva aspekty podarilo skĺbiť. Veľkú radosť som mal aj zo zisku zlatého klinca v kategórii TV a kinoreklama za prácu Kamionisti pre Kooperativu," hovorí Juraj Miškov.


Cenu Klient roka 2008 za najviac nazbieraných bodov na domácich a zahraničných festivaloch kreativity získala Union zdravotná poisťovňa, tvorcom jej reklám je Wiktor Leo Burnett, a cenu Filip za výnimočný prínos do slovenskej kreatívnej tvorby si odniesol kameraman Juraj Chlpík.


Internet a nové médiá
Slovenská reklama akoby začínala na tohtoročnej súťaži kreativity prehlbovať nastúpený trend väčšieho záujmu o interaktívne médiá, internet a nové médiá. Svedčil o tom nielen počet prác prihlásených v týchto kategóriách, ale aj počet ocenení v nich udelených. Zatiaľ čo pred niekoľkými rokmi bola kategória internetu jednou z najmenej zastúpených s prácami neraz poloamatérskej kvality, tento rok porota mohla vzhliadnuť webovú stránku a reklamný banner hodné strieborných klincov (www.tuttiolovranti.sk z dielne agentúry Pergamen Trnava a Skákajúci banner od Wiktor Leo Burnett).


To napokon potvrdili aj slová jedného z porotcov - Dejana Galoviča z reklamnej agentúry Vaculik Advertising. "Najviac ma oslovili práce nominované v kategóriách Interactive a Online. Sú to kategórie, ktorým ešte zadávatelia nevenujú toľko pozornosti, úroveň ich prác je však vysoká," povedal.


Večer Andyho Warhola
Slávnostný ceremoniál v poradí štrnásteho ročníka súťaže o najkreatívnejšiu reklamu Zlatý klinec 2008 sa niesol v znamení nedožitých 80. narodenín zakladateľa pop-artu Andyho Warhola. Bola to zároveň príležitosť nazrieť do duše tvorcu, ktorý mnohokrát dokázal povýšiť reklamu na umelecké dielo.


V novej budove Slovenského národného divadla sa tak zišla brandža ľudí z reklamy po minuloročnom cirkusovom šapitó prvýkrát. Moderátor večera Juraj Mokrý vo warholovskom prevedení vyvolával úsmev na tvárach slávnostne oblečených dám i mnohých nekonvenčných kreatívcov.


Udeľovanie cien sa striedalo s vystúpeniami z baletu Warhol v choreografii Mária Radačovského, približujúceho umelca slovenského pôvodu a zo zúčastnených kreatívcov s každou vyhlásenou kategóriou pomaly opadalo napätie, a tým viac si vychutnávali slávnostný ceremoniál vyhlásenia výsledkov.


S medzinárodnou účasťou
Do súťaže sa tento rok chcela prihlásiť aj jedna česká reklamná agentúra, čo bolo podnetom na otvorenie diskusie o tom, či súťaž sprístupniť aj konkurencii mimo Slovenska. "Uzniesli sme sa, že Zlatý klinec nie je v súčasnosti uspôsobený na to, aby sa ho zúčastnili aj práce zahraničných agentúr. Jednoznačne sa však táto téma otvorila a všetci zainteresovaní sú pripravení na diskusiu," tvrdí prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska Aleš Kohút.


Otázkou teda je, do akej miery sa tvorcovia súťaže dokážu zhodnúť na kritériách a pravidlách pre prihlasovanie prác zahraničných agentúr. "Ja osobne v tom vidím veľký problém. Nie je vôbec jednoduché povedať, čo má byť kritériom preto, aby práca zo zahraničia mohla súťažiť. Či bude kritériom, že je reklama určená primárne alebo výlučne pre slovenský trh, alebo stačí, keď bude mať na Slovensku premiéru. Tých otázok je veľmi veľa," pokračuje šéf Klubu reklamných agentúr Slovenska.


O tom, že slovenská reklama sa dostáva do dobrej kondície, svedčia napokon aj jej úspechy, ktoré v minulom roku zožala na medzinárodných festivaloch v New Yorku, EPICE v Paríži, vo francúzskom Méribel, ocenený tu bol práve televízny spot Kamionisti pre Kooperativu či v slovinskom Portoroži.


"Ak si vezmeme reálny počet agentúr schopných niečo vyprodukovať, oproti počtu rešpektovaných medzinárodných reklamných súťaží, na to, ako sú tam naše práce oceňované, myslím si, že bodujeme celkom dobre," dodal Kohút.

 

Výsledky Zlatého klinca 2008 si môžete stiahnuť na tejto adrese

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. december 2025 19:11