StoryEditor

Z autobusov do cudziny sú low-costy

06.02.2008, 23:00
Porevolučný boom cestovania autobusom do zahraničia je definitívne minulosťou. Čoraz viac cestujúcich uprednostňuje pred autobusovou leteckú dopravu.

V snahe viac konkurovať lietadlám a železniciam pristupujú viacerí autobusoví dopravcovia k cenovým ponukám lístkov v závislosti od toho, kedy si ich cestujúci kúpia a či si zakúpia jednosmerný alebo spiatočný lístok. Novinkou medzi dopravcami nie je ani online predaj a snaha zrýchliť dobu trvania cesty vďaka prevádzkovaniu liniek v noci, či ponuka zvýhodneného 15 alebo 30 dňového cestovania po európskych destináciách. "V súčasnosti prevádzkujeme 17 medzinárodných liniek do 10 štátov Európy," hovorí Elena Belicová, vedúca oddelenia zahraničnej dopravy košickej spoločnosti Eurobus.

Napriek tomu, že počet zahraničných autobusových liniek spoločnosti je niekoľko rokov stabilný, počet jej cestujúcich do zahraničia sa vlani zastavil na 95 percentách roku 2006. Najviac ľudí s Eurobusom vlani cestovalo do Veľkej Británie, Nemecka a Švajčiarska. "V závislosti od toho, či do jednotlivých miest jazdí aj naša konkurencia a lietajú letecké spoločnosti zo Slovenska, sa mení aj potenciálny počet cestujúcich," vysvetľuje Belicová.

Medzištátna autobusová doprava v posledných rokoch klesá. "Je to najmä kvôli konkurencii nízkonákladových leteckých spoločností na trasách presahujúcich 500 kilometrov," konštatuje hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines Eva Vozárová.

Napriek stále silnejúcej konkurencii nízkonákladových leteckých spoločností, ktoré dokážu svojimi cenami plne konkurovať autobusovej doprave, zostáva jednou z jej najväčších výhod väčší počet cieľových miest, do ktorých môžu dopravcovia svojich klientov dopraviť. "Nie všetci sú zvyknutí cestovať lietadlom a medzi naše výhody patrí aj väčšia flexibilita z hľadiska trás. Oveľa lepšia je aj vybavenosť autobusov a skrátil sa tiež čas trvania cesty do mnohých miest," dodáva šéfka zahraničnej dopravy Eurobusu.

Nevýhodou autobusovej dopravy je v porovnaní s aerolinkami dlhý čas, ktorý ľudia musia venovať cestovaniu. Budúcnosť medzinárodnej autobusovej dopravy tak predstavujú najmä linky s nižšou časovou náročnosťou a trasy vedúce po mestách, kam nelietajú leteckí dopravcovia. K najfrekventovanejším z hľadiska Slovenska patrí autobusové spojenie medzi Bratislavou a Viedňou. "Naša pravidelná linka spája hlavné mestá Rakúska a Slovenska deväťkrát denne. Otvorenie diaľnice od začiatku tohto roka nám umožnilo skrátenie jazdných časov," opisuje situáciu na trhu šéfka spoločnosti Blaguss Slovakia Petra Tomanová. Medzi frekventované linky ďalej patria Košice - Praha a Bratislava - Praha.

Najviac sú zahraničné autobusové linky vyťažené v letných mesiacoch, keď nimi cestuje viac ľudí aj na súkromné návštevy. "Títo cestujúci tvoria v lete a na jeseň 10 až 15 percent našich klientov," poznamenáva vedúca zahraničnej dopravy Eurobusu.

Niektoré medzinárodné autobusové linky
Linka Dopravca Trvanie cesty Počet km Jednosmerný lístok
Bratislava - Londýn (1 577 km) Student Agency, 24 hodín, 2 600 Sk
Bratislava - Paríž (1 431 km) Slovak Lines, 19 hodín, 2 900 Sk
Bratislava - Rím (1 193 km) Slovak Lines, 19 hodín, 3 010 Sk
Košice - Rotterdam (1 801 km) Eurobus, 29 hodín, 3 400 Sk
Zdroj: prepravcovia

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 17:26