Na jeden predaný prehrávač údajne pripadá stále menej ako jeden predaný disk ročne. Rastúci počet DVD-čiek na našom trhu tak ostáva v réžii znižujúcich sa cien.
Pulty bez Snehulienky
Tie môže na Slovensku naďalej určovať dopyt, ale aj ponuka samotných filmov. Mnohé hollywoodske novinky sa totiž k nám nedostávajú alebo len s oneskorením. Príčiny veľké distribučné spoločnosti u nás hľadajú v nedostatočnej ochrane práv autorov a distribútorov. "Toto sú väčšinou hlavné dôvody, prečo napríklad americké spoločnosti Universal Picture, Warner Bros či Buena Vista zavreli v Česku a na Slovensku svoje pobočky," tvrdí Juraj Redeky, šéfredaktor portálu Pc_Space.
V súčasnosti sa preto zahraničné DVD tituly dodávajú na náš trh obmedzene a prostredníctvom zmluvných partnerov. O takéto práva "prestíže" je u nás záujem. "Práva si dohaduje distribúcia s producentmi a majiteľmi práv. Distribúcia má zmluvy s filmovými štúdiami a po dohode môže vydať niektorý z titulov z ich ponuky. Preto je možné vydať len vopred dohodnutý počet kusov, a tie sú na predaj na určitý čas," vysvetľuje Redeky.
Dodáva, že je to obvykle na desať rokov. Aj preto dnes už na pultoch Snehulienku od Walta Disneyho záujemca nenájde. Práva sa pritom počítajú na tisíce dolárov, závisiac od titulu.
Dominujú tlač a stánky
Rastúci počet filmových DVD na našom trhu majú v posledných rokoch vo svojej réžii najmä vydavateľstvá periodickej tlače a stánkový predaj. DVD nosiče s filmami z našej či zo zahraničnej produkcie sa stávajú príbalovým produktom, ktorý má byť dostupnejší masám. Podľa Igora Račického, vedúceho distribúcie vydavateľstva Ringier Slovakia, plánuje spoločnosť v tomto roku vydať až štyri milióny filmových diskov.
"Distribučné firmy vlani znížili nielen ceny noviniek a katalógových titulov, ale začali pod tlakom na cenu, keď už sa nevyplatí robiť nelegálne kópie, úspešne využívať práve nový spôsob predaja v podobe obchodných akcií alebo príbalov k novinám," vysvetľuje Pavel Borowiec, riaditeľ portálu DVDGroup.cz.
Dodáva, že "týmto spôsobom sa dostalo v tomto istom roku do domácností takmer 215-tisíc diskov, ktoré pre distibútorov predstavujú iba tržby 9,6 milióna korún, pričom celkový počet predaných filmových nosičov DVD za rok 2006 v predajniach, vo videopožičovniach a v novinových stánkoch dosiahol zhruba 611-tisíc kusov". Napriek tomu, že stánkový predaj nabúrava celkové tržby, Redeky tvrdí, že "zatiaľ negatívne neovplyvňuje predaj v kamenných obchodoch". Ponuka titulov v špeciálnych predajoch je podľa neho odlišná. Divácky najatraktívnejšie tituly sa totiž tak ľahko nedostanú do výpredajových akcií.
Tržby na úkor cien
Nízke ceny, za ktoré sa v poslednom období filmové disky predávajú, však spôsobili prepad tržieb na Slovensku aj v Česku. Oproti roku 2006, keď nastal prvý raz prepad predaja filmov na DVD, došlo až v prvom polroku 2007 k nárastu tržieb v oboch krajinách o viac ako 21 percent. V roku 2006 celkové tržby z predaja DVD filmov v oboch krajinách dosiahli takmer 155 miliónov korún. Z hľadiska počtu predaných kusov však na dosiahnutie rovnakých tržieb v roku 2004 stačilo predať výrazne menej kusov ako vlani.
Nárast počtu predaných filmových DVD však naďalej pokračuje. Výnimkou bol iba rok 2005, keď sa u nás predalo v medziročnom porovnaní menej diskov. "Práva za Česko a Slovensko sa nakupujú spolu a rovnako aj predaj a distribúcia sú realizované týmto spôsobom. Všetky distribučné spoločnosti nakupujú a predávajú práva a tituly spoločne pre oba regióny," objasňuje Redeky. Filmové DVD disky pritom pokojné vody klasických VHS kaziet na našom trhu narušili pred desiatimi rokmi.