StoryEditor

Hitom sú najmä lacnejšie LCD prijímače

05.06.2008, 00:00

Dlho očakávané športové prenosy z blížiacich sa majstrovstiev Európy vo futbale spôsobia nárast predaja televízorov. Z vlny nákupnej horúčky si chcú ukrojiť svoj podiel veľké predajne s elektronikou, ako aj internetové obchodné domy. "Malí predajcovia zvýšený dopyt o kúpu televízorov nepredpokladajú," hovorí majiteľ e-shopu PCmania, Rastislav Bališ. "Takáto situácia sa opakuje v pravidelných intervaloch s blížiacimi sa významnými športovými či kultúrnymi udalosťami. "Tieto dni by sme mohli prirovnať k predaju televízorov pred vianočnými sviatkami," tvrdí marketingový manažér internetového obchodu Internet Mall Slovakia Martin Derňar. Aj keď, ako sa ďalej vyjadril pre HN, pred Vianocami býva predaj predsa len o niečo vyšší.
Napriek tomu ani jeden z oslovených predajcov elektroniky nechcel prezradiť ani percentuálny nárast predaja televízorov týchto dňoch.
Nakupujeme aj priebežne
Veľké elektropredajne zároveň vylúčili možnosť, že by nastal pokles predaja inej elektroniky, ako napríklad vysávačov alebo práčok. "Obyvatelia Slovenska si elektroniku kupujú priebežne," vysvetľuje Alexander Nosál z veľkoobchodu spotrebnej elektroniky Fastplus.
Na odbyt pôjdu najmä LCD televízory, ktoré sú cenovo približne o 30 až 50 percent výhodnejšie ako plazmové televízory, a zároveň je ich cena každoročne nižšia. Jej pokles dosiahol v priebehu posledných troch rokov mínus 30 percent. Aktuálne ceny LCD televízorov s uhlopriečkou 32 palcov sa pohybujú v rozmedzí od 20 000 do 25 000 korún.
Hitom sú LCD televízory
"Tieto modely renomovaných značiek bývajú aj najpredávanejšie," dodáva Juraj Demko, obchodný riaditeľ spoločnosti Triangel, predávajúcej elektroniku na splátky.
Väčšina predávaných televízorov už má v sebe zabudovaný tuner umožňujúci sledovanie televízneho vysielania v digitálnej kvalite. Podľa produktového špecialistu spoločnosti Panasonic Slovakia Rastislava Zúbeka sú výrobcovia televízorov na digitalizáciu televízie pripravení.
"Pokles cien televízorov vraj nesúvisí s momentálnym stavom koruny oproti euru, ale s obmenou starých modelov za nové, či nástupom nových technológií," dopĺňa Tatiana Onderková zo spoločnosti NAY Elektrodom. Miroslav Záhorec z Panasonicu avšak pripúšťa, že mierny dosah na ceny to má, keďže nákup výrobkov sa realizuje v eurách. To, že Slováci radi investujú do čiernej techniky, potvrdzuje aj prieskum spoločnosti GfK Slovakia. V súčasnosti vlastní takmer 8 percent domácností LCD alebo plazmový televízny prijímač. Či sa zákazníci rozhodnú nakupovať v kamenných spoločnostiach alebo prostredníctvom internetu závisí od vkusu a doterajších skúseností spotrebiteľa. Reklamácie pri internetových nákupoch sú podľa online obchodníkov bezproblémové. "Komplikácia pri vrátení tovaru môže nastať vtedy, pokiaľ určitý typ danej elektroniky nie je určený pre náš trh," upozorňuje Miroslav Záhorec.
V prospech internetového predaja hrajú veľakrát nižšie ceny či samotný komfort nákupu z prostredia vlastného domova, mínusom je nemožnosť odskúšania televízora naživo, čo sa dá realizovať v kamennej predajni.
"Nie je železným pravidlom, že internetové obchody sú vždy lacnejšie," oponuje Pavel Sláma z firmy Datart. Dodáva, že ceny v kamenných obchodoch porovnávajú s kamennými predajňami a internetové ceny zase s konkurenciou na webe.
Momentálna novinka fungujúca všade vo svete, ktorá dorazila aj k nám, je dojednávanie sa o cene výrobku. Niektoré spoločnosti zatiaľ tento trend predaja odmietajú, no Dušan Dulovič, riaditeľ internetového obchodného centra Hej.sk, nám potvrdil, že je možné vyjednávanie cez e-mail, pokiaľ ide o stáleho zákazníka a naozaj dokáže, že ponúkaný výrobok je drahší ako u konkurencie.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. december 2025 17:34