Talianska automobilka Fiat začala rozhovory so známou "detroitskou trojkou" konkurentov o návrate výroby značky Alfa Romeo späť na americký trh. Opätovné presunutie časti produkcie luxusného auta je jednou z troch plánovaných etáp získania kľúčového trhu. Okrem Alfy Romeo sa chce Fiat vrátiť na americký trh aj s nákladnými autami Iveco a v ponuke pre Američanov je tiež vynovený malý Fiat 500, ktorý sa úspešne predáva najmä v Európe. Auto vyrábané v Poľsku sa za minulý rok stalo aj európskym autom roka.
Za slabým dolárom
Ako pre Financial Times povedal šéf Fiatu Sergio Marchionne, produkcia áut Alfa Romeo v USA by sa mohla začať v roku 2011, najneskôr 2012. S predajom tejto značky však chce začať už od budúceho roka a zatiaľ chce rokovať s americkými partnermi o výrobe svojich áut v niektorom z ich závodov. Z trhu USA odišla firma v roku 1995. No teraz, keď dolár oproti euru padá na rekordné úrovne, spoločnosť by sa chcela vrátiť a nízku hodnotu dolára využiť na zníženie vlastných nákladov. "Vždy som zastával názor, že musíme vyrábať v Amerike," povedal pre Financial Times Marchionne.
V prípade tejto značky má najväčšie šance na úspech podľa viacerých pozorovateľov model Alfa 8C Spider, ktorý sa dočkal mimoriadne úspešného ohlasu po uvedení na autosalóne v Ženeve. Ako informovala stránka Auto Channel, Alfa 8C Spider patrí medzi najkrajšie autá v automobilovej histórii. Podobne ako niektoré ďalšie modely Alfa Romeo aj Spider sa bude vyrábať do maximálneho počtu 500 kusov. Okrem neho si však sľubujú dobrý predaj aj ďalších modelov ako Alfa Romeo Brera či model 8C Cabrio.
Čo sa týka značky Iveco, v jej prípade Fiat neuvažuje ani o jej akvizícii, ani o fúzii. Podľa Thompson Financial, Fiat by mal pre Iveco najskôr využívať svoju sieť predajcov poľnohospodárskych strojov Case New Holland. Až neskôr uvažuje nad prípadnou akvizíciou Iveca.
Spojenectvom k zisku
Fiat sa pred niekoľkými rokmi v dôsledku stratovosti svojich automobilových divízií ocitol v kríze. Marchionne sa preto rozhodol začať radikálne znižovať náklady a vytvárať spojenectvá s ďalšími automobilkami. Takto vstúpil s Alfou Romeo aj na rozmáhajúci sa čínsky trh. Práve minulý rok talianska automobilka uzatvorila s čínskym výrobcom Chery Automobile dohodu o výrobe áut značiek Fiat a Alfa Romeo pre čínsky trh. Fiat a Chery spolu plánujú od roku 2009 vyrábať 175-tisíc áut Fiat a Alfa Romeo ročne. Okrem partnerstiev však Marchionne uzatvoril aj dohodu s odbormi a vládou o predčasnom odchode dvoch tisícok zamestnancov do dôchodku. Vďaka tomu sa kľúčová divízia automobilky v roku 2006 prvýkrát od roku 2000 dostala do zisku. Divízia Fiat Auto zarobila 191 miliónov eur (6,2 miliardy Sk), pritom ešte rok predtým mala stratu 281 miliónov eur. Ešte lepší bol minulý rok. Prvý úplne bez dlhov a navyše prevádzkový zisk automobilky bez zahrnutia mimoriadnych položiek sa medziročne zvýšil takmer o dve tretiny na rekordných 3,2 miliardy eur (104,5 miliardy Sk).
Značku Alfa Romeo vlastní Fiat od roku 1986. Do roku 2005 vlastnila podiel vo Fiate americká spoločnosť General Motors. Tá sa však potom vzdala opcie na nákup talianskej automobilky a radšej jej zaplatila pokutu dve miliardy dolárov.
StoryEditor