Nemusí to podľa niektorých z nich byť efektívne a zákazníkov takéto ceny môžu, naopak, miasť.
Ceny sa menia
Kancelárie tvrdia, že neúplné ceny v ponukách zájazdov majú opodstatnenie. "Cena zájazdu je zložená z viacerých komponentov, ktoré sa vo všeobecnosti viažu na rôzne parametre, najmä vek či obsadenie izieb. Preto v princípe nie je možné povedať cenu, ktorá by platila pre každý prípad a každého cestujúceho. Cenníky by sa tak zneprehľadnili," tvrdí Anton Brandys, obchodný riaditeľ spoločnosti Travel.sk.
Väčšina cestoviek je za možnosť zverejňovať úplné ceny prostredníctvom internetu, kde si klient môže vypočítať celkovú sumu. "Je to optimálny spôsob, ktorý sa u nás ustaľuje a je technicky realizovateľný," dodal Brandys.
Podľa Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska sa cena zájazdu, ktorá je uvedená v zmluve o zájazde, môže zvýšiť najneskôr 21 dní pred zájazdom. Môže sa zmeniť, ak dôjde k zvýšeniu cien pohonných látok, prepravných a letiskových poplatkov či zmene kurzu koruny o viac ako päť percent. Vyplýva to z európskej smernice o organizovanom cestovaní, ktorej zákon zabezpečuje jednotné pravidlá podnikania cestovných kancelárií.
Palivo nerozhoduje
Podľa Travel.sk "sa v posledných rokoch ako reakcia na zvýšenie cien palív zaviedol palivový príplatok, ten je v princípe jediný pohyblivý, ktorý sa môže odôvodnene meniť". Poplatky spojené s leteckou prepravou, ktoré sú najväčším dielom príplatkov, sa však s cestovkami dohodujú zmluvne. "Palivové poplatky, ktoré sa vzťahujú v našom prípade na charterové lety, sa nesmú meniť tridsať dní pred ich stanovením," vysvetľuje hovorca SkyEurope Tomáš Kika. Dodáva, že cestovným kanceláriám to ponúka dostatok času stanoviť ceny vopred.
Cestovné agentúry oponujú tým, že zmena súčasnej praxe by viedla k zdražovaniu. "Mnoho zájazdov sa kupuje skôr ako mesiac pred odchodom a aj pre tieto musia mať kancelárie určené ceny. V prípade, že by kancelária chcela kryť riziko, ceny by musela mať vysoké, aby následne nemusela zdražovať," hovorí riaditeľ spoločnosti Zájazdy.Sk Igor Uherčík.
Viaceré kancelárie sa nateraz prispôsobujú trhu. "Nevidíme žiadny účinok v tom, že budeme ceny uvádzať inak ako ostatní predajcovia. Pokiaľ zverejňovanie úplných cien uskutoční jeden subjekt, tak to môže byť na škodu skôr preň," dodáva Uherčík. Podľa Brandysa je to aj vec súčasného marketingu. "Vnímanie verejnosti nie je nastavené tak, že by sa iné spôsoby zverejňovania cien či ceny vyššie zhruba o 4-tisíc korún dali efektívne odkomunikovať spolu s informáciou, že sú defacto tie isté ako v prípade ostatnej konkurencie."
StoryEditor
Ceny zájazdov zostanú neúplné
Zverejňovať úplné ceny pri kúpe zájazdov slovenské cestovné kancelárie zatiaľ neplánujú. Hoci tlak vyvíjajú samotní klienti a nový trend chcú rozbehnúť aj niektoré české cestovky, slovenské nevidia v úplných cenách riešenie.