Od augusta minulého roka, keď sa spotrebné dane na Slovensku zvýšili o 66 percent, klesla na Slovensku jeho spotreba do konca roka o vyše 12 percent. Tento trend pokračuje aj v tomto roku, za prvých päť mesiacov zaznamenali pivovarníci medziročný pokles spotreby o 15 percent, v máji to bolo dokonca až o 27 percent.
Najväčší slovenský pivovar Heineken Slovensko obviňuje z rastúceho poklesu spotreby piva štát. "Pre pivovary to bol najhorší máj za posledné roky," povedal hovorca Heinekenu Peter Švec. Slovenskí pivovarníci prišli za január až máj tohto roka v celkovom predaji piva o 270-tisíc hektolitrov, čiže 54 miliónov pollitrových fliaš, čo predstavuje celoročnú produkciu stredne veľkého pivovaru.
Vysoké dane, ktoré zvýšili ceny piva, sa premietajú už aj do ekonomických problémov sektora. "Za prvý kvartál tohto roka celý sektor vykázal stratu 192 miliónov korún, a to je do nej pritom zahrnutá aj zisková výroba sladu. Ak by sme rátali len s pivom, strata by bola vyššia," povedal Šusták.
"Zásah štátu v auguste 2003 bol pre pokles spotreby piva kľúčový," vyhlásil Švec. Dodal, že slovenská sadzba spotrebnej dane piva je o 63 percent nad úrovňou minimálnej sadzby predpísanej smernicou Európskej únie. Poukázal aj na podľa neho nízku cenu piva, ktorá nezodpovedá výrobným nákladom. "Cena piva je na Slovensku najnižšia v Európe. Formou spotrebnej dane a DPH konzument odvádza štátu za polliter 10-stupňového piva 40 percent z konečnej ceny. Pri priemernej obchodnej marži 17 percent ostáva výrobcovi piva na náklady a tvorbu zisku menej ako polovica konečnej ceny. Ceny piva sú paradoxne nižšie ako ceny nealkoholických nápojov, najmä sýtených farebných, pričom náklady na výrobu piva sú podstatne vyššie," vysvetlil Švec.
Vedúci tlačového oddelenia ministerstva financií Mikuláš Gera v reakcii na tvrdenia Heinekenu pripustil, že spotrebné dane a DPH ovplyvňujú konštrukciu ceny piva, avšak konečná cena, ktorú platí spotrebiteľ, je podľa neho závislá najmä od politiky predajcov. "Žiadna skupina predajcov ani výrobcov piva a sladu nie je na Slovensku zvýhodnená, pravidlá sú pre všetkých rovnaké," zdôraznil a dodal, že spotreba piva úzko súvisí aj s počasím. V predchádzajúcich rokoch boli máj a jún veľmi teplé, zatiaľ čo tento rok v máji a v júni nebol ani jeden tropický deň.
Výrazne medziročne klesla aj výroba a vývoz sladu
Slabšia spotreba piva na Slovensku vplýva aj na znižovanie výroby sladu. Jeho polročná produkcia klesla z vlaňajších 146- na 136-tisíc ton. Dolu išiel aj jeho vývoz, zo 114-tisíc ton medziročne klesol na 98-tisíc ton, čo je však podľa Šustáka vyvolané aj tým, že po vstupe do Európskej únie slovenskí producenti zatiaľ nedostávajú z Bruselu proexportné podpory, na ktoré boli zo strany vlastnej vlády zvyknutí v minulých rokoch. V prípade vyššej úrody sladovníckeho jačmeňa sa dá však očakávať, že aj Brusel ich uvoľnenie pripraví.
Vývoj predaja piva na Slovensku podľa prvých štvrťrokov (hl) | ||||||
Rok |
1999 |
2000* |
2001 |
2002 |
2003** |
2004*** |
Predaj |
832 054 |
780 756 |
852 399 |
923 117 |
835 493 |
777 764 |
* zvýšenie spotrebne jdane k 1. januáru 2000 – pokles o 6,2 percenta | ||||||
** zvýšenie spotrebnej dane k 1. januáru 2003 – pokles o 9,5 percenta | ||||||
*** trvajúci efekt dvojfázového zvýšenia spotrebnej dane v roku 2003 – pokles o 6,9 percenta | ||||||
Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu, Heineken Slovensko, a. s. |