Už takmer dva roky rezonuje v Košiciach kauza vymáhania pohľadávok od čiernych pasažierov mestskej hromadnej dopravy. Dozvuky bude mať na súde. Firma OutClaim, ktorá sa vymáhaniu venovala, žiada od Dopravného podniku mesta Košíc vyše 43-miliónové odškodné. Škodu jej mal spôsobiť tým, že od spolupráce odstúpil v rozpore so zmluvou a zmaril jej investície.
V roku 2006 zvíťazila spoločnosť OutClaim vo verejnej súťaži a začala pre dopravný podnik vymáhať pokuty. Ten však o rok od zmluvy odstúpil a označil ju za neplatnú. Dôvodom bola nespokojnosť s vymáhaním.
"Výpoveď sme dali OutClaimu preto, že sme nemali dostatočný prehľad o stave vymáhania pohľadávok ani adekvátny príjem," vysvetľuje Michal Tkáč, generálny riaditeľ dopravného podniku. Nárok firmy na odškodné považuje v plnom rozsahu za neopodstatnený. "Poškodení sme boli my," tvrdí. Fakty hovoria, že vymáhač prevzal od dopravného podniku viac ako 12-tisíc pohľadávok v hodnote vyše 12 miliónov korún, ale zinkasoval za ne iba 24-tisíc. Zvyšných asi 700-tisíc korún prišlo na účet dopravákov od tých pasažierov, čo sa rozhodli dodatočne pokuty sami zaplatiť.
Alexandra Kvietková, projektová manažérka firmy OutClaim, si myslí, že vymáhanie fungovalo, keďže dopravný podnik bol pri nulových nákladoch po prvý raz ziskový. Predtým ho to stálo na súdnych poplatkoch ročne do 10 miliónov korún, pričom vymožené sumy boli rovnaké alebo nižšie. Tým, že spoluprácu zrušil, znemožnil dokončiť firme deblokácie a vážne ju poškodil.
Práve náklady a nedostatok financií na vymáhanie boli dôvodmi, prečo sa ho dopravný podnik rozhodol odovzdať do súkromných rúk. Celkový balík pohľadávok za posledné roky vzrástol asi na 70 miliónov a úspešnosť ich vymáhania bola nízka.
Model firmy OutClaim však nevyšiel, lebo rozhodcovský súd, ktorý mal vymáhania riešiť, sa ukázal ako nepríslušný na takúto činnosť, na rozdiel od všeobecných súdov. Potvrdili to viaceré právne autority, podľa ktorých by na to musel mať podpísanú dohodu s každým čiernym pasažierom zvlášť, a to sa nikdy nestalo.
Za vymáhaním bol lukratívny biznis s desiatkami miliónov korún ročne, ktoré mali ostať v skupine spriaznených firiem. Spoločnosť OutClaim je totiž prepojená s Európskym rozhodcovským súdom v Košiciach, Mediačným a arbitrážnym centrom a firmou Daniel. J. Kratky Consulting House, v pozadí ktorých stojí jedna a tá istá osoba. Rovnomenný právnik, mediálne známy z káuz Penta verzus Novoke či sklárne Slovglass. Zaujímavé je, že OutClaim zdôvodňuje výšku odškodného aj akousi sankciou 27 miliónov korún za jednostranné zrušenie zmluvy s rozhodcovským súdom. Ak by ju vraj neuhradil, bola by dva razy taká. Podobnú poistku cez rozhodcovský súd využil pri svojich právnych a poradenských službách Kratky aj v Slovglasse Poltár.
"Skladať sa na tento spôsob vymáhania mali čierni pasažieri. Za jednu deblokovanú pohľadávku plánoval vymáhač cez rozhodcovský súd vyinkasovať asi osemtisíc korún, čo je takmer trikrát viac ako pri všeobecnom súde. Z nich by vrátil dopravnému podniku cenu lístka a pokutu tisíc korún. Ročne je v Košiciach prichytených okolo 25-tisíc takýchto cestujúcich, pričom pokuty sa súdnou cestou vymáhajú od viac ako dvoch tretín z nich. To je už slušný balík peňazí," povedal pre HN dobre informovaný zdroj.
StoryEditor