StoryEditor

Rail Cargo Austria vstúpi na náš trh

16.10.2008, 00:00

Na slovenský železničný trh vstupuje prvý zahraničný hráč s komplexnou ponukou služieb. Spoločnosť Rail Cargo Austria potvrdila svoj zámer pevne sa u nás etablovať. Príchod zahraničných firiem na trh železničnej nákladnej dopravy však nie je prekvapením. Domáci cargo prepravca bude musieť podniknúť reálne kroky na zlepšenie ponúkaných služieb. Alternatívou je stále živé spojenie s českým partnerom.

Súper z Rakúska
Špecialista na železničnú nákladnú prepravu nie je u nás úplným nováčikom. Počas desiatich rokov už realizoval rôzne prepravné činnosti ad hoc a pravidelnú prepravu pre niektoré firmy. Pôsobenie rakúskeho prepravcu na Slovensku však doteraz nebolo systematické. "V najbližších dvoch rokoch chceme posilniť svoje postavenie na slovenskom prepravnom trhu a stať sa konkurenčným hráčom," potvrdil pre HN Peter Haselsberger, country manažér spoločnosti pre Slovensko. Dá sa očakávať, že Rail Cargo Austria sa tak stane novým súperom Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, ktorá zatiaľ ovláda domáci trh. Rakúšania u nás rozšíria široké portfólio svojich služieb v oblasti prepravy, logistiky a špedície. Haselsberger vidí na Slovensku veľký rozvojový potenciál, ktorý im má pomôcť rozširovať obchodné aktivity v regióne strednej Európy.

Lesk a bieda slovenského carga
Rail Cargo Austria plánuje na prepravu po slovenských tratiach využívať aj vlastné lokomotívy a vozňový park. Tu však môže naraziť na platnú legislatívu, ktorá v súčasnosti na Slovensku nepovoľuje pohyb elektrických lokomotív, ktorých používanie je za našimi hranicami bežné. Inak má prepravca od našich západných susedov dvere otvorené. Vstup na slovenskú železničnú cestu je od začiatku minulého roka úplne voľný. V decembri 2006 totiž skončilo prechodné trojročné obdobie, počas ktorého bola naša železničná cesta chránená pred príchodom zahraničných firiem. "Záujem zahraničných spoločností o železničný nákladný trh nie je pre nás žiadnym prekvapením. Naopak, očakávali sme ho skôr," vyhlásil pre HN hlavný štátny radca ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Marušinec.

Rail Cargo Austria vstúpi...
Otázne je, ako na vstup priameho konkurenta zareaguje Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, ktorá sa zatiaľ od vyjadrení dištancuje. Logickým krokom by malo byť prehodnotenie obchodnej stratégie spoločnosti, ktorá dnes podľa Marušinca "trpí chronickou nekvalitou služieb". Ak Rail Cargo Austria skutočne ponúkne aj vlastné prepravné zariadenia, jeho slovenský náprotivok bude nútený prehodnotiť svoju ponuku na trhu.

Fúzia zatiaľ troskotá
Odpoveďou Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia na boj so zahraničnými konkurentmi malo byť chystané spojenie s českým partnerom České dráhy Cargo. Do dnešného dňa však obe spoločnosti nenašli spoločnú reč. "Je to na rozhodnutí našich akcionárov," komentuje možnosti fúzie Margaréta Grecová, riaditeľka Kancelárie generálneho riaditeľa slovenského carga. Kameňom úrazu je dohoda o podieloch v spoločnom podniku. Slováci žiadajú päťdesiatpercentný podiel, čo české cargo odmieta s odôvodnením, že realizuje väčší objem prepravy a jeho vozňový park má vyššiu hodnotu. Žabomyšie vojny o podiely a iné vnútorné záujmy odvádzajú pozornosť od ďalších problémov prípadnej fúzie. Pokiaľ obe spoločnosti neinvestujú prostriedky do obnovy vozňov a lokomotív, komerčný zmysel spojenia nebude realizovateľný, keďže pri súčasnom stave vozňového parku je pôsobenie oboch cargo prepravcov limitované hranicami našich štátov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. máj 2024 10:30