"Záujemcov o spoluprácu, investovanie či strategické partnerstvo je stále dosť. Sme slovenská firma so slovenskými majiteľmi a zatiaľ nemyslíme na vstup zahraničného investora. I keď ponuky stále pretrvávajú. Je však možné, že vytvoríme v spolupráci so zahraničnou spoločnosťou novú spoločnú firmu," tvrdí v rozhovore pre HN šéf Satra František Kadúch.
Na Slovensku si čoraz viac začínajú konkurovať operátori s ponukou digitálnej televízie, ako vidíte šance káblových operátorov v konkurencii s ponukou firiem Orange a Slovak Telekom?
Trh sa skladá z rôznych segmentov a každý má na ňom svoje miesto. Na Slovensku sme ako prví už pred tromi rokmi vysielali naživo vo vysokom rozlíšení HDTV, problém bol, že na našom trhu ešte nebola dostatočná ponuka vhodných prijímačov na prenos digitálneho vysielania.
Dnes tú už prijímače sú a šance operátorov sú rôzne, všetko je to o ponuke a dopyte.
A ako vidíte vašu súčasnú pozíciu na trhu?
Rozhodujúci je pomer kvalita a cena v ponuke každého z nás a v tomto má Satro, nazdávam sa, dobrú východiskovú pozíciu. Nemôžeme sa rovnať veľkým telekomunikačným firmám v množstve reklamy a investíciách vynaložených do marketingu. V tomto máme obrovskú nevýhodu, pretože žijeme len z poplatkov našich zákazníkov, ktoré získame za poskytované služby. A keby sme ich zvýšili, aby sme ich mohli minúť na reklamu, stali by sme sa pre našich zákazníkov nezaujímavými. Veľa zákazníkom k nám prichádza prostredníctvom referencií od našich existujúcich klientov.
V súčasnosti pokrývate káblovou televíziou najmä západné Slovensko. Aké sú vaše ďalšie plány?
Podarilo sa nám získať licenciu na digitálne vysielanie v pásme 12 gigahertzov na území stredného aj východného Slovenska. Na strednom Slovensku začneme do konca januára s digitálnym vysielaním a východné Slovensko by sme chceli obsadiť do konca tohto roka.
Do akej miery sa zvýši vaše pokrytie?
Podľa počtu zákazníkov ťažko povedať, ale čo sa týka možností pripojenia sa do našej káblovej siete, z hľadiska územia sa rozšíri na tristo percent súčasného stavu. Sme priekopníkmi v spúšťaní digitálneho vysielania na frekvencii 12 gigahertzov u nás, na čo sme naozaj hrdí. Digitálne vysielanie prostredníctvom týchto frekvencií možno šíriť oveľa jednoduchšie a lacnejšie. A navyše nie je sprevádzané oneskorením. A už v tomto roku začneme poskytovať našim zákazníkom prostredníctvom tohto pásma aj vysokorýchlostné pripojenie do internetu.
Koľko vás bude stáť vybudovanie digitálnej siete v pásme 12 gigahertzov?
Naozaj to nie sú zanedbateľné výdavky. I keď v porovnaní s operátormi budujúcimi optické siete je to nižšia suma. V tomto roku by to malo byť okolo 70 miliónov korún z úveru, ktorý čerpáme, plus ďalšie investície budú smerovať zo zisku nazhromaždeného v minulých rokoch. Aj my sa zameriavame na budovanie optických rozvodov, robíme tak však len v mestách, kde máme dostatočný počet zákazníkov a kde sa nám to oplatí. V prvom rade Slovensko pokryjeme frekvenciou 12 gigahertzov.
Ste stále slovenskou firmou bez zahraničného kapitálu, zmení sa to?
Záujemcov o spoluprácu, investovanie či strategické partnerstvo je stále dosť. V našich začiatkoch sme dotiahli na náš trh zahraničného partnera a veľmi sme sa vtedy "popálili". Teraz sme opatrní a zatiaľ nemyslíme na vstup zahraničného investora. I keď ponuky stále pretrvávajú. Je však možné, že vytvoríme v spolupráci so zahraničnou spoločnosťou spoločnú firmu. O tom sa však ešte len rozhodne a je to súčasť našej stratégie pôsobenia na trhu.
Prečo sa bránite vstupu zahraničného investora? Neposkytol by vám väčšie možnosti rozvoja?
Hovorí sa síce, nikdy nehovor nikdy. Vo firme si však vážime slobodu rozhodovania, ktorú máme. Investor zo zahraničia nepozná dobre náš trh, každej firme potom vnucuje svoje predstavy o podnikaní, a tomu by sme sa chceli vyhnúť.
Kde ste na Slovensku najsilnejší?
Najviac zákazníkov máme v súčasnosti v Nitre, kde máme vybudovanú MMDS sieť, ale najväčšie prírastky zákazníkov zaznamenávame v Bratislave. A to aj napriek silnej konkurencii, ktorá tu je.
Koľko máte zákazníkov káblovej televízie?
Momentálne je to 58-tisíc platiacich účastníkov našej siete káblovej televízie. Samozrejme, máme aj dosť neplatiacich zákazníkov, ktorí majú možnosť sledovať programy, ktoré nekódujeme. Kódujeme len programy, ktoré sú chránené autorským zákonom. Tie nechránené sledujú aj títo naši potenciálni zákazníci. Tých je asi 150-tisíc.
A aký je počet zákazníkov vašej digitálnej televízie Satro digital?
V súčasnosti je to 10,3 tisíca ľudí. Prechádza k nám však čoraz viac majiteľov kvalitných plazmových a LCD televízorov. Našou výhodou je, že signálom budeme pokrývať aj tie časti Slovenska, kde sa optika nikdy nedostane. A to je viac ako 50 percent Slovenska.
Koľko chcete mať zákazníkov na konci tohto roka?
Naším cieľom je mať do konca roka spolu 100-tisíc zákazníkov využívajúcich služby našej káblovej televízie alebo internetu. Asi ešte pristúpime k nejakým akvizíciám lokálnych káblových operátorov, s ktorými už v súčasnosti prebiehajú rokovania.
Budete pri prenikaní na stredné a východné Slovensko uzatvárať partnerstvá s tamojšími lokálnymi firmami alebo pristúpite k akvizíciám?
Nevylučujeme to. Samozrejme, vždy je dobré mať lokálneho spojenca. Rokujeme s viacerými drobnými káblovými operátormi, ktorých buď prevezmeme, alebo založíme s nimi joint-venture.
Sú podľa vás poplatky za káblovú televíziu u nás dostatočne vysoké na ďalší rozvoj tohto podnikania?
Vzhľadom na vysokú konkurenciu poplatky stagnujú. Ani my sme už štyri a v niektorých prípadoch aj päť rokov nezvyšovali ceny nami poskytovaných služieb napriek tomu, že naše náklady rástli. Stále silnejúca koruna nám zlacnila platby za autorské práva v eurách. Snažíme sa priniesť zákazníkom zaujímavé služby za zaujímavú cenu. Ako sa hovorí, dýchame slamkou pod vodou. Návratnosť našich investícií je viac než päť rokov, ale práva vďaka tomu, že sme slovenská firma, ktorá nemusí platiť dividendy, máme nižšie náklady.
Ste aj internetovým providerom. Pribudne k televízii a internetu v portfóliu vašich služieb aj telefonovanie?
Máme optickou kabelážou pokrytú Nitru, Topoľčany, Myjavu a Galantu. Rýchlosť pripojenia do internetu v týchto mestách dosahuje až 100 megabitov za sekundu a využíva ho zatiaľ okolo šesť tisíc účastníkov. Poskytovanie služieb pevného telefonovania v súčasnosti nie je našou prioritou, i keď je fakt, že ako o doplnkovej službe o poskytovaní fixnej telefónie uvažujeme.
Vlani ste obohatili vašu programovú ponuku, do akej miery sa vám to vyplatilo?
Počet programov, ktoré zákazníkom ponúkame, dosiahol číslo 69 a sú tam aj tri kanály v HD rozlíšení. HDTV programy sme rozbehli aj vzhľadom na blížiace sa olympijské hry v Pekingu. Naším cieľom je prichádzať k zákazníkom s čo najlepšou ponukou.
Očakávate po vypnutí analógového vysielania veľký prírastok klientov?
Áno, aj keď sa o účastníkov budeme deliť s ostatnými operátormi.
Ako sa podľa vás zmenia návyky divákov na Slovensku po spustení digitalizácie, očakávate veľké zmeny v sledovanosti jednotlivých televíznych staníc?
Slováci si už zvykli na sledovanie monotematických televíznych staníc, aj keď väčšine z nich stále stačia programy českých a slovenských televízií, ktoré máme zahrnuté v základnom balíku. Slovenské kanály sa za posledné roky citeľne zlepšili, ale aj konkurencia je tvrdšia ako kedysi. Úspech majú aj špeciálne športové a detské televízne stanice. Medzi našimi predplatiteľmi sa nachádza aj skupina takzvaných zberateľov, ktorí majú predplatené všetky televízne stanice. Asi 70 percent ľudí však stále sleduje len programy v základnom výbere.
Ktoré monotematické kanály majú u vás najviac abonentov?
Jednoznačne sú to prírodopisné kanály, Animal Planet, Spektrum, Discovery, ale aj Viasat Explorer a Viasat History. Zo športových je to najmä Galaxie Sport, Eurosport, Sport 1 a Sport 2. Rodiny si objednávajú prevažne základný balík, ku ktorému si najčastejšie prikupujú tematické balíky.
Po zavedení digitálneho vysielania budú mať ľudia k dispozícii okolo 20 televíznych staníc. Očakávate, že potom stúpne medzi vašimi zákazníkmi počet predplatiteľov rozšíreného balíka?
Ponuka DVB-T pokryje zrejme len slovenské a české kanály, takže pre nás sa nič nezmení. Tí, ktorí budú mať záujem o monotematické kanály, si ich budú naďalej predplácať. Či už u káblového operátora, cez triple play alebo satelitný príjem.
V ponuke máte tri kanály HDTV s vysokým rozlíšením. Majú o ne Slováci záujem?
Určite áno a ako som už povedal, veľa si sľubujeme od blížiacej sa olympiády v Pekingu. Sú to zatiaľ najmä fajnšmekri a podnikatelia, ale predpokladáme, že záujem o HDTV sa bude postupom času ešte viac zvyšovať.
Je medzi klientmi káblových televízii veľká fluktuácia?
Na Slovensku nie. Ľudia sú dosť konzervatívni. Aj keď niekde prídeme v rámci zavádzania káblovej televízie s nižšími cenami, prichádzajú k nám najmä klienti, ktorí doteraz káblovú televíziu nemali.
Ako vidíte budúcnosť káblovej televízie?
Podobne ako všetci ostatní kábloví operátori, aj my sa budeme musieť pretransformovať na spoločnosť poskytujúcu služby integrovaného telekomunikačného operátora. Samotné káblovky nemajú budúcnosť. Aj preto sme sa stali poskytovateľom internetových služieb a ponáhľali sme sa s rozbehom digitálnej televízie.
Vizitka:
František Kadúch je šéfom a spolumajiteľom druhého najväčšieho káblového operátora na Slovensku Satro už od jeho začiatkov v roku 1992. Celý svoj život zasvätil prenosu televízneho signálu a telekomunikáciám. Vo voľnom čase rád poľuje a venuje sa vinárstvu.