StoryEditor

Hybridy narazili na čínsky nezáujem

24.04.2008, 00:00

Výrobcovia hybridných áut si trh Európy, ale najmä USA, nemôžu vynachváliť. No v prípade čoraz zaujímavejšieho čínskeho trhu je už situácia iná. V Číne, ktorá je dnes druhým najväčším automobilovým trhom na svete, je záujem o ekologické autá minimálny.
Príčinou sú príliš vysoké náklady, ktoré z veľkej časti spôsobujú clá na dovoz komponentov, a žiadna podpora ekologickejších áut zo strany čínskej vlády tak, ako to je v západných krajinách. Ekologickým modelom sa tak v tejto krajine príliš nedarí.
Hybridy sú drahé
Už nejaký čas to pociťuje japonská automobilka Toyota. Ako informoval Wall Street Journal, spoločnosť sa už tri roky neúspešne snaží predávať na čínskom trhu svoj inak vysoko oceňovaný ekologický model Prius. V Spojených štátoch, kde sa hybridné auto predáva od ceny 21-tisíc dolárov, je mimoriadne populárne. No v Číne stojí od 40-tisíc dolárov. Životná úroveň sa síce v Číne v posledných rokoch dosť zvýšila, no aj bohatší Číňania dajú pri vyššej cene radšej prednosť vybavenejším a väčším športovo-úžitkovým a luxusným autám.
Výsledkom je, že zatiaľ čo cieľom Toyoty bolo predať za minulý rok okolo 3 000 hybridných áut, predala ich iba 414, čo je prepad oproti roku 2006 o vyše 80 percent. Firma preto minulý mesiac oznámila, že znižuje cenu Priusov aspoň o osem percent (zhruba o 3 000 dolárov) a zároveň 50 áut venovala pre potreby vládnych úradníkov.
Podobné problémy má aj konkurenčná Honda so svojím modelom Civic. Od novembra minulého roka, keď auto prišlo na trh, predala firma v miliardovej Číne iba 150 týchto modelov. Príčinou je opäť cena -- auto stojí 38-tisíc dolárov, dvojnásobok hodnoty v Spojených štátoch. Tento stav vyhovuje producentom luxusnejších áut, ako je napríklad nemecké BMW. Vedenie firmy pre Reuters povedalo, že v nasledujúcom roku chce zvýšiť produkciu svojich áut v Číne o 40 percent.
To, čo by hybridom v Číne pomohlo, sú stimuly, napríklad daňové zvýhodnenia. V súčasnosti vláda žiadnu podporu napríklad hybridným autám od Toyoty neposkytuje, pretože nechce ohroziť vlastné automobilky.
Problémy v Číne však nepociťujú len výrobcovia hybridných áut. Tí nakoniec počítajú v neskorších rokoch so zlepšením situácie, keďže Čína v dôsledku tlaku USA a Európy postupne mení ekologické správanie. O prvé hybridy sa už totiž začínajú pokúšať aj čínske firmy a Toyota očakáva, že v ďalších rokoch bude predaj aj ich modelov rásť.
Číňania chcú väčší luxus
Problémy však môžu očakávať najnovšie výrobcovia malých modelov. Rozrastajúca sa stredná vrstva už netúži po malých autíčkach, aj keď len za pár tisíc dolárov. Uprednostňujú väčšie a okrem toho aj sofistikovanejšie modely. Ako pre Wall Street Journal povedal hovorca čínskej automobilky Chery Džin Jibo, tento trend sa jasnejšie ukázal na jeseň minulého roka, keď predaj malých modelov automobilky ako model QQ postupne klesal, zatiaľ čo predaj jej väčších áut typu A5, East Son a Qiyun sa udržal na stabilnej úrovni. Firme pomohlo zahraničie, ktoré má o malé modely omnoho väčší záujem a aj vďaka nemu zaznamenala Chery rast predaja oproti predchádzajúcemu roku o 30 percent, keď celkovo predala 392-tisíc áut. Podobný prípad je aj automobilka Geely. Tá tiež zvýšila predaj áut za minulý rok o 10 percent na 181 517, no opäť zlyhal domáci trh. Firma totiž pôvodne počítala s rastom predaja až na 240-tisíc áut, a to hlavne doma. Zahraničie malo záujem. Oproti 10-tisíc predaným menším autám v roku 2006 vyviezli minulý rok dvakrát viac. Firma sa už prispôsobuje a na autosalóne v Pekingu predstavila štúdie nových, luxusnejších modelov.
Podľa analytikov sa tak v Číne schyľuje ku konsolidácii sektora, keď väčšie automobilky postupne pohltia menšie podniky vyrábajúce hlavne malé autá. V Číne momentálne funguje asi sto automobiliek, z ktorých však väčšina neprežije. Prvé náznaky zmien sa už objavili. Minulý rok Shanghai Automotive Industry Corp., materská firma podniku SAIC Motor Corporation, ktorý je jedným z dvoch partnerov GM v Číne, kúpila menšiu automobilku Nanjing Auto. "V budúcich piatich rokoch sa určite dočkáme väčšieho počtu fúzií a akvizícií," povedal analytik Jale Žang zo spoločnosti CSM v Šanghaji. Ako dodal, "budeme svedkami poriadneho otrasu na trhu".

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 09:15