V súvislosti s privatizáciou podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) na Slovensku riaditeľ Karosy, s. r. o., Bratislava Jiří Kalousek nepredpokladá, že by v tomto roku mohol stúpnuť predaj autobusov (vlani doviezla na Slovensko Karosa 144 autobusov). "Veríme, že sa privatizácia na predaji prejaví, ale to ešte niekoľko mesiacov potrvá," konštatoval Kalousek. Podmienkou všetkých privatizačných zmlúv je totiž zvýšenie základného imania, ktoré by sa malo uskutočniť hlavne modernizáciou vozového parku.
Karosa ponúka Slovensku aj autobusy poháňané zemným plynom. Pred niekoľkými dňami prototyp najnovšieho autobusu s takýmto pohonom -- vozidlo Agora, spĺňajúce najprísnejšie európske ekologické parametre, kvôli ktorým je vhodné najmä pre hustú mestskú dopravu. Výrobcom je holdingová spoločnosť Iris bus, ktorej súčasťou je aj firma Karosa. "Je to nízkopodlažný autobus, ktorého cena je 9 mil. Sk. Zatiaľ nepredpokladáme, že by sa nejaký v tomto roku na Slovensku predal, pretože veľa miest nemá vybudovanú potrebnú infraštruktúru. Ide najmä o plniarne plynu a servis," uviedol Kalousek.
Pohon na stlačený zemný plyn sa v súčasnosti dostáva do popredia z ekologických dôvodov, ale i kvôli ekonomike, keď na kilometer je úspora 5 Sk. Slovenský plynárenských priemysel (SPP), a. s., vlani prestaval na pohon plynom 25 autobusov a v tomto roku ich plánuje 35.
V plynofikácii je aktívna SAD Nitra, ktorá dokončuje plniacu stanicu na stlačený zemný plyn. Náklady financuje SPP, ktorý si ho bude zúčtovávať v cene plynu. Nitriansky podnik prevádzkuje približne 20 % autobusov mestskej a prímestskej dopravy s pohonom na zemný plyn. V súčasnosti z celkového počtu 360 autobusov má 4 autobusy na tento pohon a v tomto roku plánuje obstarať ďalších 5 autobusov. Pri terajšom porovnaní cien palív predstavuje cena zemného plynu 40 % nafty. "Uprednostníme nákup nových autobusov s pohonom na zemný plyn pred prestavaním starých autobusov, pretože priemerný vek autobusov dosahuje 12 rokov," dodal riaditeľ podnik Ján Vrba. Nový autobus s pohonom na zemný plyn je približne o 30 % drahší ako autobus na naftu a SAD Nitra si bude môcť vybrať, napríklad, medzi slovenským výrobcom SlovBus a Karosou.
Plynový pohon v Bratislave
Bratislavské mestské zastupiteľstvo vlani v apríli schválilo prvú fázu projektu plynofikácie, v ktorej bude prerobených 280 zo súčasných 520 vozidiel hromadnej dopravy. V minulom roku sa plánovalo odovzdať do prevádzky 13 autobusov, pričom výmena kompletného vozového parku by sa mala uskutočniť do 10 rokov. Prestavba jedného motora stojí vyše 900 tis. Sk, pričom ekonomická návratnosť je približne 140 tis. km. Prevádzka jedného autobusu ušetrí ročne 350 tis. Sk. Prvý autobus na stlačený zemný plyn, upravený v SPP, vyšiel do bratislavských ulíc začiatkom mája minulého roku.


