StoryEditor

Producenti: Zákaz reklamy pitie nerieši

09.04.2009, 00:00
Pripravovaná novela zákona o reklame, ktorá má prakticky úplne zakázať propagáciu alkoholu, vyvoláva vlnu nevôle v radoch výrobcov.

Koniec reklamy na verejných miestach sa má okrem destilátov týkať aj vína. Jedinú výnimku má zatiaľ pivo.

Vinári sa búria
Zákaz by sa mal týkať reklamy na veľkoplošných tabuliach, pouličných reklamných stĺpoch, pohyblivých reklamných pútačoch či zastávkach. Povolená by mala byť len reklama na miestach, kde sa predávajú alkoholické nápoje. Autormi myšlienky sú poslanci SDKÚ-DS Tomáš Galbavý a Stanislav Janiš. "Podľa niektorých prieskumov školáci vystavení reklamám na alkoholické nápoje pijú o polovicu častejšie ako ich vrstovníci, ktorí sa s ňou nestretávajú,“ píšu v dôvodovej správe k novele zákona.

Výkonná riaditeľka Zväzu výrobcov hrozna a vína Jaroslava Pátková tvrdí, že s legislatívnou úpravou zásadne nesúhlasia. "V prípade jej schválenia bude komunikácia vinárov so spotrebiteľmi značne ochudobnená. Mohlo by to prispieť k ešte väčšiemu poklesu spotreby vína, čo by poškodilo najmä domácich pestovateľov hrozna a vinárov,“ tvrdí.

Nechcú reguláciu
Myšlienkou z dielne opozičných poslancov sú zaskočení i producenti piva, hoci ich sa zákaz reklamy zatiaľ priamo netýka. Podľa informácií HN však niektorí poslanci už uvažujú o pozmeňovacom návrhu, ktorý by do novely zahrnul i pivovary. Podľa Emila Mihálika z Pivovaru Steiger by to bola ťažká rana najmä pre menších hráčov na trhu. "Malým pivovarom môže toto opatrenie priniesť úplný zánik,“ hovorí Mihálik.

Novela zákona o reklame je úplne zbytočná aj podľa riaditeľa Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Romana Šustáka. "Už od roku 2005 máme schválený Kódex obchodnej komunikácie pivovarov, ktorým sa riadia všetci výrobcovia. Dokument upravuje napríklad to, že reklama na pivo sa nemôže objaviť v blízkosti škôl, detských ihrísk a ďalších miest, výrobcovia by tiež nemali vystupovať ako sponzori podujatí určených deťom,“ konštatuje Šusták. Či zákaz reklamy prispeje k zníženiu predaja piva, netrúfa si odhadnúť. Pivo sa však podľa neho u nás vôbec nepije v neúmerných množstvách. Podľa štatistických údajov priemerný Slovák vypije 80 litrov piva ročne. Napríklad v Rakúsku je to sto, v Nemecku stodesať a v Česku dokonca 138 litrov.

Podľa Romana Krajniaka zo spoločnosti Heineken Slovensko pristupujú k tejto problematike veľmi zodpovedne. "Prostredníctvom programu s názvom Pite rozumne poskytujeme verejnosti informácie a presné fakty o alkohole a o jeho účinkoch na ľudský organizmus,“ tvrdí Krajniak.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 02:49