StoryEditor

Vojnové straty francúzskych vín

30.06.2003, 00:00

Predaj francúzskeho vína na americkom trhu dostal ranu pod pás po tom, čo sa USA a Francúzsko dostali do sporu za vojnu v Iraku. Ako uviedli predajcovia vína na 12. ročníku vínneho veľtrhu Vinexpo v Bordeaux, objem predaja francúzskeho vína klesol v USA medziročne asi o jednu štvrtinu.
"Za ostatné dva mesiace sme zaznamenali prepad predaja vína v USA o 25 %, a to je znepokojujúce," uviedol predseda Vínnej rady v Bordeaux Roland Feredj. Podľa dovozcu vín v New Yorku Timothyho Enosa si špičkové francúzske vína stále udržujú svoje pozície na americkom trhu, dráma nastala pre vína menších vývozcov a hlavne tzv. generické (druhové) vína.
Neústupnosť Francúzov spôsobila, že OSN neschválila útok na Irak, ktorý presadzoval Washington. Ten následne zaútočil aj bez súhlasu OSN, Američania však na podobné postoje neboli zvyknutí a nahnevaní začali bojkotovať francúzske výrobky. Podľa britskej BBC sa americký trh podieľa na celkovom vývoze francúzskych výrobkov len 10 %, je však najväčším dovozcom vín z kľúčovej vinárskej oblasti Bordeaux. Pred sporom medzi Washingtonom a Parížom za Irak francúzska zástava znamenala značku kvality a luxus. To sa však "po Iraku" zmenilo. Ako uviedol Marc Refabert, spoluzakladateľ spoločnosti predávajúcej francúzske syry cez internet Fromage.com, bojkot francúzskych výrobkov jeho biznis tvrdo zasiahol. Po konflikte za Irak prišiel približne o 2 000 zákazníkov, takže sa rozhodol, že Camembert už radšej nebude dovážať.
Nie všetci Američania však odmietajú francúzske výrobky. Rozdiely sú najmä v závislosti od miesta bydliska a aj rozhľadenosti obyvateľov. Vo veľkých mestách francúzske firmy prakticky nezaznamenali žiadne problémy, na rozdiel od amerického vidieka, ktorého obyvatelia minimálne cestujú a bezvýhradne veria tomu, čo im nahovorí televízna spoločnosť Fox News. Po výzve na bojkot francúzskych výrobkov ešte v marci tohto roka sa len málokto z amerického vidieka dokázal postaviť proti. Ak sa však neberie do úvahy šampanské, syry, vína a husacia pečeň, mnohé ďalšie produkty charakteristické pre Francúzsko bojkot obišiel. Ešte aj v časoch maximálne napätej atmosféry (ktorú zmiernilo stretnutie francúzskeho prezidenta Jacqua Chiraca a jeho amerického kolegu Georgea W. Busha na schôdzke G8 v Eviane) si Američania rozmysleli, či budú bojkotovať úplne všetky francúzske výrobky. Na to by totiž mohli sami doplatiť. Príkladom je francúzska firma Snecma, ktorá vyrába letecké a raketové motory. Na ich výrobe spolupracuje s firmou General Electric a dodáva motory pre lietadlá Boeing 737 alebo mini-Airbusy. Bojkot by tak znamenal problém aj pre státisíce zamestnaných Američanov. Obyvatelia USA tak nemôžu bojkotovať väčšinu z obchodu medzi Francúzskom a USA v celkovej hodnote 30 mld. USD bez toho, aby utrpel ich vlastný biznis. To platí aj pre niektoré vlajkové francúzske produkty. Medzi nimi je aj minerálna voda Evian, typický francúzsky výrobok, ktorý však v USA distribuuje spoločnosť Coca-Cola, ktorá je zasa symbolom Ameriky. Bojkotom tohto výrobku by si Američania iba podpílili konár sami pod sebou.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. november 2024 01:52