StoryEditor

Chrobák pre 21. storočie

11.09.2007, 00:00
Sedemdesiat rokov po vyrobení originálneho "Chrobáka" pripravuje nemecký Volkswagen ďalšie

Sedemdesiat rokov po vyrobení originálneho "Chrobáka" pripravuje nemecký Volkswagen ďalšie lacné "ľudové autíčko", tentoraz pre 21. storočie. Malé štvorsedadlové auto sa oficiálne predstaví tento týždeň na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.
Inteligentný Chrobák
Ako informoval britský denník Daily Mail, podobne ako pôvodný Chrobák, ktorého sa dodnes predalo okolo 21 miliónov kusov, bude mať nové auto Beetle Up motor vzadu a priestor pre batožinu pod prednou kapotou. Podľa Daily Mail by malo ísť o tento produkt, na ktorého inteligentnej verzii s Wi-fi technológiou spolupracuje Volkswagen s firmou Apple. Automobilka predpokladá, že v Číne, Indii a iných rozvojových krajinách bude auto stáť približne 4 000 libier, zatiaľ čo v Británii a kontinentálnej Európe okolo 5 000 libier (okolo 250-tisíc Sk).
Firma zároveň v týchto dňoch oznámila, že do roku 2010 bude medziročne zvyšovať efektívnosť svojho podnikania minimálne o 10 percent a takým istým tempom bude rásť aj jej výroba. Ako pre nemecký týždenník Wirtschaftswoche povedal šéf VW Martin Winterkorn, "máme jasný cieľ -- ročná produktivita musí rásť minimálne o 10 percent". To by malo zaručiť, aby v roku 2010 odbyt firmy vzrástol na osem miliónov vozidiel.
Predstihnúť Toyotu
Winterkorn povedal, že súčasná norma na zmontovanie Golfu, ktorá je 35 hodín, sa musí znížiť najmenej o 20 percent. Cieľom koncernu je nielen dosiahnuť také výsledky, aké má líder odvetvia, Toyota, ale ju aj predstihnúť v rentabilite výroby. Teraz je ziskovosť výroby stanovená na osem percent, ale zavedením nového Golfu a iných modelov do výroby sa cieľ prekoná. Napriek rastu produktivity práce sa počet pracovných miest vo VW nebude znižovať. "Nebezpečenstvo spočíva len v tom, že nebudeme ďalej rásť," povedal Winterkorn. Volkswagen by mal dosiahnuť predpokladaný rast zavedením nových produktov do výroby. Ide o malé auto Tiguan alebo malé vozidlo, alebo o model Scirocco. Kľúčovým bude rast odbytu koncernu v Rusku, Indii a Číne. Tieto krajiny by mali vytvoriť podmienky pre vzostup predaja aj v Európe.

Z Hitlerovho auta svetová ikona
Volkswagen, čo v preklade znamená "ľudové vozidlo", vyvinul Ferdinand Porsche na príkaz Hitlera. Ten chcel pre Nemcov lacné auto pre päť ľudí -- dvoch dospelých a tri deti. Auto nesmelo stáť viac než polovicu priemernej ceny áut na svetových trhoch. Prvý koncept originálneho Chrobáka schválil Hitler v roku 1936. Vojna však výrobu neumožnila a firma musela prejsť na produkciu bojovej techniky. Po skončení vojny zničenú fabriku vo Wolfsburgu postavili pod vedením britskej armády a už v roku 1946 v nej vyrobili 10-tisíc áut. Závod Britom aj ponúkli, no tí záujem nemali s tým, že dizajn "nie je dvakrát úžasný". Čoskoro sa však Chrobák stal ikonou 60. rokov a v roku 1972 najpredávanejším autom na svete. V roku 1978 sa produkcia presunula do Mexika, kde originálny model prestali vyrábať v roku 2003.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. máj 2024 12:16