Spolu s nimi rastie aj počet nových študentov ekonomických smerov. Za štyri roky tak môže pribudnúť ďalších takmer štyritisíc ekonómov.
Vysoké nároky
Bližší pohľad na kvalitu nováčikov v praxi prináša aj projekt Young Talents, na ktorého prieskum sa pri svojom nábore zameriava väčšina nadnárodných spoločností pôsobiacich u nás. "Vo všeobecnosti všetky spolupracujúce spoločnosti celosvetovo hľadajú mladých absolventov, ktorí okrem silného záujmu a motivácie pracovať v ich oblasti podnikania vynikajú," tvrdí Rastislav Bielik, manažér projektu.
Štúdium požadovaného odboru je pritom len základnou podmienkou dialógu s firmou. "Najčastejšie sa požaduje silné logické myslenie, schopnosť pohotovo riešiť úlohy a jednoznačne kvalitná znalosť cudzieho jazyka," dodáva Bielik.
Podľa Igora Šulíka z poradenskej spoločnosti Amrop Hever sú "tieto schopnosti dôležitejšie ako znalosť základných ekonomických či manažérskych konceptov. Tie sa predpokladajú automaticky".
Na pozícii manažéra
Stratégie firiem sa však pri nábore líšia a "závisí od nich, či pre manažérske posty preferujú výchovu mladých pracovníkov alebo nakupujú už skúsených odborníkov", vysvetľuje Bielik. Vo všeobecnosti možno tvrdiť, že takmer každá renomovaná spoločnosť s dlhodobými ambíciami volí internú prípravu pre svoje pozície, práve z radov absolventov ekonomických škôl.
Manažérov, ktorých zatiaľ kvalifikuje len vysokoškolské štúdium, v súčasnosti pribúda. Oproti minulému akademickému roku počet študentov manažmentu vzrástol o dvesto na približne 1 600. V uchádzaní sa o prácu ich môžu odlíšiť schopnosti, na meno školy sa podľa Šulíka však u nás, na rozdiel od iných európskych škôl, nemožno spoliehať. "Takéto rozlíšenie medzi rôznymi slovenskými školami chýba," vysvetľuje.
Obstojní v konkurencii
Pozitívny trend preto Bielik vidí v tom, že mladí absolventi majú po skončení štúdia aj slušné skúsenosti so zahraničím a cudzími jazykmi, ktoré mohli získať prácou a životom v cudzine ešte počas vysokej školy. Mnohí aj štúdiom na zahraničných školách. "Dnešní absolventi škôl sú vo všeobecnosti pripravenejší do profesijného života. Napriek tomu, štúdium u nás zatiaľ neposkytuje primeranú pracovnú skúsenosť," konštatuje Šulík. Manažérom tak v začiatkoch chýbajú hlavne hlbšie znalosti v jednej oblasti a postačujúce komunikačné a analytické schopnosti.
Tieto schopnosti nad rámec znalostí zo štúdia nadnárodné firmy oceňujú ako prvoradé. "Vo všetkých firmách, s ktorými projekt mladých talentov spolupracuje, je bežný aj transfer v rámci firmy do jej zahraničných pobočiek. Takéto postupy sú v nadnárodných korporáciách štandardizované, a preto je pre šikovných otvorená možnosť realizovať sa vo firme prakticky na celom svete," dodáva Bielik. Pokiaľ ide o slovenských manažérov, "mnohí dokážu obstáť aj v zahraničnej konkurencii", uzatvára Šulík.