StoryEditor

Pneumatiky ich už nezaujímajú

22.10.2008, 00:00

Vedenie gumárenského giganta už koncom osemdesiatych rokov cítilo blížiacu sa zmenu politickej klímy. V roku 1988 boli Gumárne 1. mája pretransformované na prvý štátny podnik na Slovensku, čo prinieslo posilnenie rozhodovacích právomocí. O dva roky neskôr vznikla akciová spoločnosť Gumárne Barum Púchov, ktorá bola následne sprivatizovaná. Išlo o jednu z mála podarených privatizácií socialistických veľkopodnikov. Po tom, ako sa spoločnosť ocitla v súkromných rukách, nenasledovalo tunelovanie a prepúšťanie, ale inovácia výroby a zvýšenie počtu zamestnancov na 5 000.

Smer východ a juh
Začiatkom deväťdesiatych rokov firma neustála spor o používanie obchodnej značky Barum s jej výlučným používateľom Barum Otrokovice a musela sa premenovať na Gumárne Púchov. V roku 1993 však jej šéf Štefan Rosina rozhodol o návrate k pôvodnému názvu Matador, používanému v rokoch 1947 až 1953. Púchovčania sa mali spojiť s Matadorom Bratislava, ktorý sa neskôr rozdelil na viacero dcérskych spoločností a v roku 1998 zanikol.
V čase, keď sa novovznikajúce slovenské eseročky ešte len orientovali v nových trhových podmienkach, rozbiehal púchovský podnik svoje aktivity v zahraničí. Rosinovci dokonale využili poznatky a kontakty z minulosti. V roku 1995 vytvoril Matador spoločný podnik so zauralskou firmou Omskšina. Slováci sa na činnosti závodu, ktorý produkuje pneumatiky pre automobily a lietadlá, podieľajú hlavne dodávkou technológií.

Prevzatie Continentalom
Vstupu zahraničného kapitálu sa nevyhli ani Púchovčania. V roku 1998 založili s nemeckou spoločnosťou Continental joint-venture na výrobu nákladných pneumatík. Vlani najväčší európsky výrobca pneumatík odkúpil väčšinový podiel Matadoru. Rosinovci tak do spoločného podniku s Continentalom vložili celý svoj biznis s pneumatikami a ďalšími produktmi. Súčasťou transakcie sa stali aj obchodné podiely v podnikoch v ruskom Omsku a etiópskej Addis Abbebe, kde je od roku 2004 spolumajiteľom spoločnosti Matador-ATC. Začiatkom leta tohto roku zvýšil nemecký investor svoj podiel v Continental Matador Rubber z 51 percent na 66 percent. Výrobná kapacita koncernu by sa mala do budúceho roku zvýšiť na 7 miliónov pneumatík. Tento cieľ chcú Nemci podporiť investíciou vo výške 25 miliónov eur.

Odklon od pneumatík
Skupina Matador Group si tak ponechala iba divíziu Automotive, ktorá sa stáva novou strategickou oblasťou ich podnikania. Svoje aktivity vo výrobe komponentov pre automobilový priemysel rozbehli v roku 2004, kedy púchovský gigant odkúpil väčšinový podiel v spoločnosti Pal-Inalfa a vznikla Matador-Inalfa. Postupne sem pribudli aj firmy Matador Dongwon v Dubnici nad Váhom, mladoboleslavská Aufeer Design. Ďalšiu investíciu firma v súčasnosti pripravuje v českom Liberci.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. máj 2024 07:49