Navigačný systém Európskej únie Galileo už asi nič nezastaví. Ministri dopravy únie včera schválili nariadenie, ktoré opisuje detaily projektu, od výberového riadenia až po technické špecifikácie. Na konci apríla únia navyše sprevádzkuje druhý satelit Giove-B, ktorý obsahuje najdôležitejšie systémy.
Stačia štyri satelity
"Je to historický okamih porovnateľný so štartom Sojuzu z Bajkonuru," povedal eurokomisár pre dopravu Jacques Barrot. Aj keď satelitov má byť 30, systém môže začať fungovať už pri štyroch. Prvý satelit vyslala únia do vesmíru koncom roka 2005, ten však nemá veľa možností.
Legislatíva k novému navigačnému systému, ktorý má byť omnoho presnejší než americký GPS, vytvára aj agentúru GSA na riadenie Galilea. O jej sídlo sa usiluje viacero štátov, medzi nimi aj Česká republika. Ešte minulý týždeň pritom hrozilo, že agentúra by vôbec nemusela vzniknúť. Jeden z výborov Európskeho parlamentu totiž schválil pozmeňovací návrh, ktorý agentúru rušil. Údajne pre vysoké náklady. No členské štáty, Európska komisia a parlament sa nakoniec dohodli, že GSA vznikne. Vytvorí sa tak medziinštitucionálny panel, na ktorom sa budú zúčastňovať štáty, zákonodarcovia a zástupcovia komisie. Práve komisia bude mať budovanie navigačného systému na starosti a ďalšie strany bude o jednotlivých pokrokoch informovať v rámci panelu.
Dohoda v nedohľadne
Rozhodnutie o umiestnení sídla agentúry je však ešte ďaleko. Určite sa o ňom nerozhodne za súčasného slovinského predsedníctva, ktoré sa končí v júni. Veľké nádeje sa nedávajú ani nadchádzajúcemu francúzskemu a potom ani českému predsedníctvu. Všetky krajiny majú totiž o sídlo GSA záujem.
Je možné, že sa rozhodne až počas predsedníctva Švédov v druhej polovici roku 2009. Stále však existuje možnosť, že by agentúra sídlila v Bruseli, ak by sa krajiny nedokázali dohodnúť. Ďalšia z možností je, že GSA by bola v Bruseli, ale v roku 2012, keď má navigačný systém začať fungovať, by sa presunula do niektorého z členských štátov.
Okrem Galilea včera schválené nariadenie rieši aj právny rámec pre systém EGNOS. Ten v podstate zlepšuje americký GPS a zvyšuje jeho presnosť. Znižuje totiž odchýlku zo súčasných asi 20 metrov na 7,5 metra. Menej známy systém by sa mal využívať najmä v letectve a mal by byť zabudovaný do nových lietadiel.
StoryEditor

