V spoločnosti sa prepracoval z predavača na šéfa zastúpení v dvoch krajinách. "V Hornbachu som sedemnásť rokov. Posledných trinásť rokov pracujem ako konateľ spoločnosti v Česku a na Slovensku," hovorí šéf regionálneho zastúpenia Hornbachu Manfred Mai.
Na akej pozícii ste začínali?
Najskôr som bol predavačom na oddelení stavebnín, potom som sa prepracoval na pozíciu vedúceho oddelenia a nakoniec som sa stal vedúcim zodpovedným za trh v Drážďanoch. Hornbach tam mal vtedy druhý najrýchlejší rast obratu spomedzi všetkých prevádzok na nemeckom trhu. A keďže boli naše obchodné výsledky naozaj veľmi dobré, manažment spoločnosti ma poveril funkciou konateľa na českom a slovenskom trhu.
Rozmýšľali ste niekedy o zmene zamestnania?
Nie. Moja ctižiadostivosť je oveľa väčšia, preto som si povedal, že musím bojovať s touto úlohou. Aj keď som si predstavoval moje pôsobenie v týchto dvoch krajinách ľahšie, ako to v skutočnosti bolo.
Aký bol štart Hornbachu na Slovensku a v Česku?
Začínali sme naozaj od nuly. Najskôr bolo treba vybrať presné lokality, kde by sme mohli založiť pobočky. Začali sme v Prahe. Potom sme hľadali dobrých ľudí a ďalej sme postupne rozvíjali našu činnosť. Zaujímavé je, že sme pôvodne vôbec nechceli expandovať na Slovensko. Práve ja som mal proti vstupu na slovenský trh námietky. A potom mi jeden český kolega povedal: pán Mai, v každom prípade si musíte pozrieť Bratislavu. Ja som sa najskôr vyhováral a snažil som sa ho presvedčiť, že to nemá význam. Napriek tomu som sa sem dostal a bol som nadšený. A vtedy som sa ho aj opýtal, prečo ešte v Bratislave nemáme prevádzku. Lebo ste boli proti, znela jeho odpoveď. Potom už všetko išlo veľmi rýchlo a otvorili sme tu svoju prvú predajňu.
Čakali ste na týchto dvoch trhoch väčšiu konkurenciu?
Nie.
Znamená to, že konkurencia tu bola malá, alebo sa tieto trhy vyvíjajú tak rýchlo, že nie je problém na nich expandovať?
My si uvedomujeme, že sme silní, pretože človek si musí vždy vedieť dokázať reálne odhadnúť situáciu. Určite nepodceňujeme konkurentov, pretože vieme, že aj oni majú svoje silné stránky. V Česku sú OBI, BauMax a Bauhaus, na Slovensku je zatiaľ ešte iba BauMax, takže aj preto sú predpoklady nášho rastu tu na Slovensku výhodnejšie, a my sme veľmi spokojní s tržbami, ktoré tu dosahujeme.
Prečo podľa vás konkurencia váha pri rozhodovaní o vstupe na slovenský trh?
Slovensko je malý štát, a aj ten trh tu je relatívne malý. Vaša krajina nebola pre nás až taká známa. Samozrejme, že sme veľmi pozorne sledovali ekonomické aj politické zmeny, ktoré sa tu udiali a dôverovali sme do veľkej miery politickému vývoju na Slovensku. Potvrdilo sa, že Slovensko zaviedlo veľmi dobré reformy a aj tie prispeli k nášmu skorému príchodu do Bratislavy, pretože sme sa chceli na tento trh dostať ešte predtým, ako sem príde naša konkurencia.
Čo bolo pre vás počas pôsobenia v Česku a na Slovensku z pracovnej stránky najťažšie?
Pre mňa osobne to bol, samozrejme, jazyk, ale aj mentalita ľudí. Bolo pre mňa dôležité, aby som trochu lepšie pochopil zmýšľanie ľudí v Česku a ich zvyklosti, to bolo naozaj dosť náročné. Na Slovensku to už potom nebolo také ťažké, keďže vaše krajiny majú k sebe pomerne blízko. A z hľadiska firmy bolo najťažšie získať vôbec prvé povolenie na výstavbu Hornbachu. V Česku s tým naozaj bolo spojenej veľmi veľa byrokracie, ktorú sme museli prekonať. Na Slovensku tento proces prebiehal veľmi rýchlo a bez problémov.
Stáli ste tu pri zrode prvých prevádzok. Vidíte možnosti ďalšieho rastu?
Sme veľkí optimisti. Od roku 2005 máme prevádzku v Košiciach. V Bratislave sme od roku 2004, s tým, že proti Košiciam boli ešte väčšie výhrady, pretože predsa len je to región, ktorý je trošku slabšie rozvinutý. Ale o to viac sa tešíme z toho, že náš predaj v Košiciach sa vyvíja lepšie ako v Bratislave. Takže pre nás je to naozaj skvelé, že ten región prosperuje tak, ako prosperuje.
Dá sa to vyjadriť aj percentuálne?
Možno to vyjadriť z hľadiska vývoja obratu. A ten v Košiciach stúpa dvojmiestnym číslom, zatiaľ čo Bratislava sa k dvojmiestnemu číslu blíži.
Chystáte výstavbu ďalších prevádzok?
Rokuje sa s developerom. Netajíme, že o rok chceme začať stavať v bratislavskej časti Lamač. Chceme expandovať aj do Žiliny a ďalšie dve prevádzky otvoriť niekde v severnej časti Slovenska.
Kedy ich otvoríte?
Najskôr sa sústredíme na Bratislavu. Druhý Hornbach tam plánujeme otvoriť v roku 2009 a predpokladám, že v roku 2010 budeme aj v Žiline. Ďalšie dve predajne, ktoré tu chceme otvoriť, budú nasledovať potom.
Aký kus z trhového koláča máte na stole?
Keďže máme na Slovensku len dva obchodné domy, zatiaľ čo BauMax ich má desať, náš trhový podiel rátame len v oblastiach, kde máme zastúpenie. V Bratislave aj v Košiciach je náš podiel na trhu vysoký, keďže aj náš obrat je tam vysoký. Nerád by som však hovoril o nejakých číslach.
A v Česku?
V Česku máme asi 15-percentný trhový podiel.
Koľko percent vašej ponuky tvoria slovenské produkty?
Asi štvrtinu, s tým, že my máme 500 dodávateľov. Takže z nich je asi 120 slovenských.
Sú zákazníci na Slovensku a v Česku iní ako v Nemecku?
Česi a Slováci sú, na rozdiel od Nemcov, domáci majstri. Pre nás je to veľmi veľká výhoda, ktorá plne zapadá do stratégie našej spoločnosti.
Starajú sa podľa vás Slováci dostatočne o svoje domy a záhrady?
Na Slovensku nastal boom renovácií a rekonštrukcií. Čoraz častejšie možno vidieť aj prístavby domov. Najlepšie to možno pozorovať, keď človek prechádza vašou krajinou. Ľudia dostatočne využívajú možnosti, ktoré im ponúkajú naše stavebniny. Či už sú to kvety na balkóne, ktoré tam predtým neboli, alebo fasády, ktorých priečelie je krajšie.
Stretli ste sa na našom trhu s nejakými neočakávanými požiadavkami?
Áno, napríklad kozuby v Nemecku vôbec neponúkame, ale tu sme ich do ponuky zaradili. A keď prídu zákazníci z Nemecka, otvárajú oči, lebo vidia, že ponúkame rôzne druhy kozubov s viacerými úpravami. Aj ja sa musím pousmiať, keď vidím niektoré tie kozuby a pece, ale to je to, čo zákazníci chcú. Druhá taká špecialita sú rámy na dvere, ktoré sú na Slovensku z ocele, zatiaľ čo v Nemecku sú z dreva. A tretia zvláštnosť je širší sortiment skrutiek a klincov na Slovensku a v Česku, ktoré sú voľne predávané. Je to preto, že mnohí zákazníci si naozaj kúpia len dva alebo tri klince.
Ste aj vy "kutil" alebo sa spoliehate skôr na odborníkov?
Ja osobne sa považujem za domáceho majstra, a je to naozaj môj koníček. Ale musím povedať, že odkedy som v Česku a na Slovensku, mám na domáce práce veľmi málo času.
Kto je Manfred Mai
Generálny riaditeľ Hornbach Baumarkt v Česku a na Slovensku a člen predstavenstva Česko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory. Stál pri zrode Hornbachu v oboch krajinách, ktorý za jeho pôsobenia otvoril v Česku šesť a na Slovensku dve predajne. Po odchode z funkce generálneho riaditeľa bude naďalej v Hornbachu pôsobiť na pozícii konzultanta.

