Najväčší ruský výrobca nákladných automobilov KamAZ, s takmer tretinovým podielom na domácom trhu, by mal už čoskoro dostať strategického partnera. Jeho najväčší akcionár, firma Trojka Dialog, ktorej patrí v automobilke 54 percent, sa predbežne dohodla o predaji 42 percent akcií automobilky nemeckému konkurentovi Daimler. Hoci o firmu majú záujem aj ďalší európski výrobcovia, medzi nimi aj Iveco a Volvo, Rusi sú naklonení partnerstvu so stuttgarskou automobilkou. Dokonca svoje "požehnanie" dal perspektívnemu obchodu tiež menší akcionár KamAZu, štátna spoločnosť Rostechnologie.
"Je to stabilný európsky partner, ktorý prinesie potrebné know-how," tvrdí aj analytik Brokerkreditservis Sevastijan Kozicyn, ktorého citoval denník RBK Daily. Cena balíka sa podľa informácií ruskej tlače pohybuje okolo 1,3 miliardy až dvoch miliárd eur (v prepočte 60,8 miliardy Sk).
Daimler zaostáva
Divízia Daimler Trucks zatiaľ záležitosť komentovať nechce, no v ruskej automobilke už spustila due diligence a pripúšťa, že záujem o prienik na ruský trh má. Štatistiky predaja pritom nepustia. Na rozdiel od európskeho trhu je ruský jediný, kde sa predpokladá aj v ďalších dvoch rokoch rýchly rast na trhu nákladných áut a predaj v tomto sektore by mal rásť okolo 20 percent ročne. Predá sa tu takmer 154-tisíc áut do hmotnosti šesť ton. Samotný KamAz produkuje ročne okolo 50-tisíc áut a má sieť okolo 300 predajcov.
Hoci Nemci nie sú v Rusku prvý raz na návšteve, na rozdiel od ostatných svetových značiek v predaji zaostávajú. Kým tie predaj nákladných automobilov zdvojnásobili, Daimler ho zvýšil len o 58 percent a patrí mu tak na ruskom trhu asi 15-percentný podiel. Ostáva na chvoste za svojimi najväčšími konkurentmi Volvom, Scaniou či MAN.
Pritom ani celková štatistika Daimlera, vrátane predaja osobných áut, nie je ružová. Výrobca áut značky Mercedes-Benz nedávno sklamal investorov, keď varoval pred znížením zisku, a to z dôvodu zníženého dopytu a zvýšenia nákladov výrobných materiálov. Daimler síce vyhlásil, že by rád prekonal minuloročný celosvetový predaj 2,1 milióna automobilov, no zároveň priznal, že čistý medziročný zisk za druhý štvrťrok padol o 26 percent na 1,35 miliardy eur. Zisk ruského trhu by mu preto viac než pomohol.
Kúpa či vlastný závod?
Stuttgarská automobilka môže teoreticky naraziť na svojich konkurentov, najmä keď sa švédska Scania patriaca európskemu lídrovi Volkswagen pohráva s myšlienkou na sériovú výrobu v Rusku. Zatiaľ sa však do hry o KamAZ nezapojila. Rovnako predbežné nie povedal aj MAN, ktorý už realizuje svoje plány v Poľsku.
No pokiaľ ide o Daimler, objavili sa špekulácie, že má pre každý prípad pripravený aj iný variant. Vlastný závod. Dôvod je zrejmý. Štyridsať kilometrov od Moskvy už získal dvestohektárový pozemok bez infraštruktúry.
"Strategickejšie by bolo pre automobilku siahnuť po kúpe balíka a podnikať na trhu s KamAZom. Tí už poznajú nuansy tamojšieho trhu. Daimler však musí rátať s tým, že tak príde o časť svojho know-how," tvrdí pre Kommersant analytik Bank Moskvy Michail Ľanin.
Väčšina analytikov sa zhoduje v názore, že ak aj má v zálohe pozemok, v prvom rade siahne po možnosti získať trh cez KamAZ. Najmä, keď už chce v prípade partnerského závodu KamAZ, producenta malých a stredne veľkých autobusov, spustiť výrobu autobusov malej a strednej triedy typu Mercedes. Okrem toho, Trojka Dialog je pre Daimler tiež istotou seriózneho partnera. Práve ona koncom februára tohto roka predala za takmer 1,2 miliardy dolárov (v prepočte 23,1 miliardy Sk) svoj štvrtinový podiel v najväčšom ruskom výrobcovi osobných áut AvtoVAZ francúzskej firme Renault.
V celej záležitosti tak zrejme bude jasnejšie na jeseň, keď by sa due dilligence malo skončiť. KamAZ však už teraz informoval, že v prípade súhlasného stanoviska by sa veci mohli doriešiť do novembra.
Zahraničné automobilky v Rusku*
Fiat -- s domácim Sollers JSC (dakedajším Severstaľ-Avto) vyrába sedany Fiat Linea a Ducato
Renault -- s Avto VAZ vyrába sedany Logan
Hyundai -- s TagAZom vyrába v Taganrogu do 80-tisíc áut ročne, stavia aj samostatný závod
Volkswagen -- juhozápadne od Moskvy má vlastnú montážnu linku
Toyota -- má vlastnú montážnu linku neďaleko Petrohradu
Ford -- v Petrohrade chce rozšíriť kapacitu výroby na 125-tisíc áut ročne
Suzuki -- má vlastnú montážnu linku pri Petrohrade
General Motors -- má vlastnú montážnu linku pri Petrohrade
*výber

