StoryEditor

Firmy platia za zastávky

03.10.2007, 00:00
Potenciálnych klientov sa slovenské firmy snažia hľadať aj na zastávkach mestskej hromadnej dopravy. Niektoré totiž nesú ich meno a pre spoločnosti má význam hoci len oslovený účastník verejnej dopravy. "Možnosť premenúvať zástavky MHD názvami samotných firiem existuje," tvrdí Branislav Záhradník, riaditeľ Dopravného podniku Bratislava. Názov zastávky, ktorou denne prechádzajú tisíce Bratislavčanov, je možné kúpiť.

Obchoduje len Bratislava

Skrytú možnosť v ponuke dopravných podnikov využívajú najmä firmy v hlavnom meste. Žilina o podobnom biznise zatiaľ nevie a v Košiciach sa napriek snahe sprístupniť reklamnú ponuku neprejavil zo strany spoločností záujem. Hoci niektoré zastávky nesú mená po obchodných domoch Tesco či fabrike U.S. Steel, vedenie mesta Košice tvrdí, že ide skôr o orientačné body ako reklamný biznis.

 

"Svojho času takáto ponuka existovala, ale nebol záujem. Nateraz slúžia tieto zastávky mestskej dopravy viac na orientáciu," vysvetľuje Mária Eperješiová, manažérka dcérskej spoločnosti Dopravného podniku mesta Košice Recar.

 

Skrytá reklama?

Niektoré bratislavské pobočky našich či nadnárodných firiem po tejto možnosti siahli už dávnejšie, preto na linkách sú pre cestujúcich samozrejmosťou. "Hoci nejde o merateľnú formu reklamy, jej význam je opodstatnený. Zároveň takáto forma umožňuje efektívne navigovať aj potenciálnych zákazníkov," tvrdí Roman Greguš, vedúci marketingového oddelenia Slovanetu.

 

Dodáva, že takáto možnosť je realizovaná najmä prostredníctvom reklamných agentúr, ktoré komunikujú s dopravným podnikom. Podľa Greguša nejde ani o skrytú reklamu, ktorá je u nás v hocijakej forme zo zákona zakázaná. Formu, ktorú volí čoraz viac firiem, zároveň odobruje aj dopravný podnik.

 

"Tento systém je, samozrejme, spoplatnený a pre podnik predstavuje komerčný príjem. Zároveň sa k samotným návrhom na premenovanie vyjadruje práve dopravný podnik a prihliada na záujmy cestujúcej verejnosti vzhľadom na dobrú orientáciu v doprave," konštatuje Záhradník.

 

Fabriky sú samozrejmosťou
Práve na dobrú orientáciu a zaužívanosť v povedomí cestujúcich sa môžu spoliehať aj niektoré spoločnosti, ktorým bola "zastávková reklama" pridelená zadarmo. "Neviem si predstaviť, že by zastávka pri našej fabrike mimo mesta bola pomenovaná inak než menom podniku," reaguje Ján Bača, hovorca spoločnosti U.S. Steel. Zastávka ešte pred niekoľkými rokmi niesla meno VSŽ.

 

Podobnou západoslovenskou verziou je aj bratislavský podnik automobilky Volkswagen. "Názvy zastávok vznikali na základe vzájomnej dohody Volkswagenu a bratislavského dopravného podniku. V minulosti disponoval jednou vstupnou bránou, a teda jednou zastávkou. Závod sa následne premenoval na Volkswagen, s čím súviselo aj premenovanie zastávky. Keď sa koncom prvej polovice 90. rokov otvárala druhá brána závodu, zastávka pri tejto bráne dostala automaticky názov Volkswagen," vysvetľuje hovorca podniku Vladimír Machalík. Dodáva, že "poplatky za názvy zastávok v cestovnom poriadku automobilka preto neplatí".

 

Ide o efektívny spôsob propagácie firmy. "Záujem je štandardný a každoročne je to okolo 10 klientov. Nie je však možné všetkých uspokojiť nakoľko nesmie ísť o dôležitý dopravný uzol," tvrdí Katarína Formánková, obchodná riaditeľka spoločnosti Recar. Podobná prax je bežná aj v zahraničí. Formánková dodáva, že "stanica metra vo Washingtone pri hokejovom štadióne tímu Washington Capitals sa volá Verizon Center, podľa telekomunikačnej spoločnosti, ktorá je hlavným sponzorom tímu a podľa ktorej získal meno aj štadión. Z toho dôvodu nevidíme ako reálnu realizáciu požiadavky od fyzickej osoby. Názov zastávky musí totiž priblížiť lokalitu kam chce cestujúci ísť".

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 11:06