Autobazárom na Slovensku dochádza hotovosť. Prestali totiž vykupovať jazdené vozidlá a svoju pozornosť upriamili na komisionálny predaj. Predávajúci dostane za jazdené auto, ktoré nechá v autobazáre, peniaze až vtedy, keď sa jeho vozidlo predá. Zabehnutým pravidlom sa komisionálny predaj stal napríklad v spoločnosti AAA Auto. Počet takto predaných automobilov sa v českých autobazároch AAA Auto zdvihol z minuloročných dvoch percent na súčasných desať. "S podporou komisného predaja áut sme začali už aj na Slovensku," potvrdzuje PR koordinátorka AAA Auta Erika Hettešová.
Aspoň nejaký zisk
Spoločnosť AAA Auto našla určité východisko zo slepej uličky. Hospodárska kríza a s ňou súvisiace zníženie dopytu sa im totiž výrazne podpísali pod tržby a spôsobili nemalé finančné problémy, ktoré vyústili do uzatvárania pobočiek či úplného stiahnutia z trhov Maďarska, Poľska a Rumunska.
Takýto predaj firme prináša aspoň ako-také zisky, keďže do kúpy auta nedajú ani korunu. Za poskytnutie priestoru si spoločnosti podnikajúce v biznise jazdených vozidiel podľa hovorcu spoločnosti Darex Petra Plevača vo všeobecnosti účtujú päť až desať percent z predajnej ceny. Podľa neho ku komisionálnemu predaju pristupujú najmä tie autobazáre, ktoré majú finančné problémy, alebo nemajú potrebnú hotovosť.
Radšej peniaze na ruku
"Väčšina zákazníkov aj naďalej preferuje výkup starého auta za hotové s výplatou peňazí do niekoľkých desiatok minút. Rastie však počet tých, ktorých láka komisionálny predaj," hovorí riaditeľ výkupu autobazáru AAA Auto Petr Vaněček. Dodáva, že zreteľné je to najmä pri nových a luxusných vozidlách.
Aj Slováci sa tak dostávajú pred dve možnosti. Jedna je prísť do autobazáru so starým vozidlom a počas niekoľkých minút odísť s peniazmi vo vrecku. Nevýhodou je, že tých peňazí je podstatne menej ako minulý rok. Ako nám prednedávnom potvrdil riaditeľ bazáru autoTUZEX Štefan Polák, autá vykupujú, ale za 60 percent ceny ako v minulom roku. Ďalšou možnosťou je nechať auto čakať na svojho kupca u predajcu jazdených áut a stanoviť si sumu sám.
Lacnejší ako internet
Podľa Denisy Baloghovej z autobazára Westcar vykupujú autá iba ako protihodnotu, prípadne formou komisionálneho predaja. "Práve o komisionálny predaj majú zákazníci v súčasnosti väčší záujem," reaguje Baloghová.
Hoci by mal byť tento predaj výhodnejší ako peniaze na ruku, otázka je, do akej miery. Podľa Miroslava Váleka z Autobazára Račianska totiž ceny áut odporúčajú zákazníkom tak, aby vozidlo dlho nestálo u nich na mieste, no aby to nebolo predané pod cenu. "Snažíme sa byť lacnejší ako najnižšia ponuka na internete," dopĺňa.
