Vývoz áut si automobilky zabezpečujú cez svoje dcérske spoločnosti. Znižuje to náklady a skvalitňuje služby. "Okrem toho nám to zabezpečuje trvalé kapacity bez ohľadu na trhovú situáciu a závislosť od iných značiek, čo je riziko pri konkurenčných firmách,“ hodnotí Peter Švec, hovorca trnavského závodu PSA Peugeot Citroën, ktorému sa o vývoz áut stará dcéra materského koncernu Peugeot Citroën, spoločnosť Gefco.
V Nemecku zajtra, v Číne o mesiac
Vlani putovalo do zahraničia 458-tisíc áut, ktoré opustili brány slovenských závodov Volkswagenu, PSA Peugeot Citroën a kórejskej automobilky Kia, čo je takmer 99 percent slovenskej produkcie vozidiel. "Slovenské autá“ najčastejšie skončili v rukách majiteľov zo západnej Európy, Ruska a Číny. Kým sa však novovyrobené autá dostanú k svojim kupcom, musia veľakrát prekonať cestu dlhú niekoľko tisíc kilometrov vo forme nákladu na kamiónoch, vlakoch či lodiach.
Podľa Petra Šveca lehoty dodania vozidiel závisia od konkrétnych služieb, ktoré si výrobca áut v prepravnej spoločnosti objedná. Ak ide o priame dodanie, bez skladovania či prípravy, ide rádovo o dni v rámci Európy. Mimo nej sú lehoty dlhšie. ""Slovensko je napojené na medzinárodné linky, ktoré spájajú východ Európy so západom. Cez neho následne prenikáme do strategických oblastí, napríklad do Ruska,“ povedal pre HN obchodný a marketingový riaditeľ Gefco Milan Majtán. Najviac áut z dielne PSA Peugeot Citroën, ale aj jeho konkurenta, bratislavskej fabriky Volkswgen Slovakia, smeruje do Nemecka a ostatných krajín Európskej únie, pričom druhému najväčšiemu výrobcovi áut na Slovensku, spoločnosti Volkswagen Slovakia zabezpečuje prepravu spoločnosť Volkswagen Logistics. "Dĺžka prepravy závisí od cieľovej krajiny. Do Nemecka to môže byť maximálne 24 hodín. Do Číny len samotná preprava loďou trvá asi tri týždne, k tomu ešte treba prirátať prepravu do a z prístavu,“ tvrdí hovorca Volkswagenu Slovakia Vladimír Machalík. Autá zo Slovenska na ázijský trh smerujú z prístavu Brémy, modely určené majiteľom v Spojených štátoch sa nakladajú na loď v Hamburgu.
Cena od jedného auta
Logistickým partnerom žilinskej fabriky Kia Motors Slovakia je spoločnosť Glovis Europe. Z pásov Kie zostalo na Slovensku vlani asi dva a pol percenta jej celkovej výroby. "Najčastejšie na prepravu využívame kamiónovú dopravu. Tá je vhodnejšia na kratšie vzdialenosti, no napríklad železničná preprava je lepšia na dlhšie trasy,“ hovorí hovorca Kia Motors v Žiline Dušan Dvořák, ktorý dodáva, že do krajiny západnej Európy vedia svoje autá prepraviť v priebehu troch dní.
Koľko však naše automobilky platia za vývoz do zahraničia, sme sa nedozvedeli. Ide totiž o obchodné tajomstvo.
