Zahraničným obchodným reťazcom vyrastie slovenská konkurencia. Zámer vybudovať vlastné predajné centrum oznámila drevárska spoločnosť Topholz. "Výstavba sa má začať v marci alebo v apríli. Predpokladáme, že koncom tohto roka by mala byť otvorená prvá prevádzka," potvrdil pre HN Ján Chvála, konateľ spoločnosti, ktorá sa doteraz orientovala len na veľkoodberateľov.
5-miliónová investícia
Nedisciplinovaní odberatelia, ktorí posúvali splatnosti objednávok, viedli hornonitriansku spoločnosť Topholz k prehodnoteniu stratégie. Najneskôr v priebehu apríla začne v Solčanoch neďaleko Topoľčian s výstavbou výrobno-predajného komplexu. "Haly budú susediť s frekventovanou cestou Nitra -- Partizánske. Do výstavby centra plánujeme investovať päť miliónov eur," vysvetľuje Chvála. Kým doteraz sa spoločnosť sústredila výhradne na podnikateľské subjekty, najnovším cieľom je aj platiaci zákazník, ktorému ponúkne doplnkové veci do bytov, domov či kancelárií.
Toplholz chce časťou sortimentu konkurovať Baumaxu či Hornbachu. "Nemôžeme sa s nimi porovnávať, ale cenami, sortimentom výrobkov aj druhmi dreva im určite môžeme konkurovať," hovorí presvedčivo Chvála.
20-percentný prepad
Drevospracujúce firmy zápasia aj so šetriacim zákazníkom. "Ľudia, ktorí sa rozhodli niečo robiť, často svoje rozhodnutie odkladajú a vyčkávajú na zlacnenie. Mali sme zákazníka, ktorý mal spracované cenové ponuky zo 16 firiem," hovorí Gejza Varga, majiteľ spoločnosti Drevar, ktorá sa zaoberá spracovaním dreva a výrobou drevených eurookien. Podľa Denisy Broczkovej zo spoločnosti Bučina DDD sa objednávky oproti obdobiu spred krízy zmenšili a spoločnosti vyvíjajú tlak na rýchlejšie a presnejšie dodávky.
Spracovatelia dreva sa museli popasovať aj so znižovaním cien, keď oproti minulému roku zlacňovali v niektorých prípadoch až o 20 percent. "Ceny dreva idú hore, ceny našich výrobkov však stagnujú či klesajú," sťažuje sa Peter Hoppej, spolumajiteľ spoločnosti Drevo SV