StoryEditor

Railtrack včera definitívne ukončil svoju činnosť

04.10.2002, 00:00

Po niekoľkých rokoch sústavnej kritiky a kontroverzných hodnotení včera Railtrack oficiálne odovzdal zodpovednosť za britskú železničnú sieť, signalizačné zariadenia, železničné stanice a nádražia spoločnosti Network Rail, ktorú vytvorila britská vláda.
Network Rail bude musieť zvládnuť veľké množstvo úloh, aby si železničná doprava opätovne získala dôveru verejnosti, čo je však spojené aj s masívnymi investíciami do infraštruktúry britských dráh a s celkovou reštrukturalizáciou. Network Rail bude spravovať vyše 37-tisíc kilometrov železničných tratí a 2 500 železničných staníc. Pôjde o neziskovú organizáciu, ktorá svoje príjmy po zdanení nebude vyplácať v podobe dividend akcionárom, ale bude ich reinvestovať do projektov orientovaných na skvalitnenie železničnej dopravy.
Tieto zásadné zmeny umožnilo rozhodnutie Najvyššieho súdu, ktorý akceptoval žiadosť britského vládneho kabinetu, aby bol Railtrack vyňatý spod nútenej správy. V tomto režime bol od minulého roka.
Rozhodnutie Najvyššieho súdu sa stalo účinným včera ráno a následne po tomto kroku došlo k napĺňaniu obsahu dohody o predaji Railtracku spoločnosti Network Rail. Na jej základe zaplatí Network Rail za Railtrack 500 miliónov libier, z čoho vláda uhradí 300 mil. GBP. Network Rail však "zdedí" aj dlh Railtracku v celkovom objeme 1,7 miliardy libier.
John Armitt, ktorý bol výkonným riaditeľom Railtracku počas nútenej správy, sa stane výkonným riaditeľom aj v novej spoločnosti, teda v Network Rail. Funkciu jej predsedu bude zastávať bývalý šéf automobilky Ford vo Veľkej Británii Ian McAllister.
Pôvodní akcionári Railtracku dostanú v rámci kompenzácie za jednu akciu 260 pencí, čo je zhruba 90 % z hodnoty akcií Railtracku pred suspendovaním ich obchodovania počas minulého roka.
K privatizácii Railtracku došlo v roku 1996 a na začiatku sa táto spoločnosť stala "favoritom" britských i zahraničných investorov v City.
Najvyššiu hodnotu vykazovali cenné papiere Railtracku v novembri 1998, keď sa obchodovali na úrovni 17,68 GBP/akcia.
Dôvera investorov, ale aj britských občanov, však prudko klesla po sérii železničných nešťastí. K najväčšiemu z nich došlo v roku 2000 v Hatfielde a následne po ňom sa nielen obmedzila rýchlosť na britských železniciach, ale Railtrack musel prudko zvýšiť náklady na údržbu a skvalitnenie britských dráh. Neuniesol však enormný tlak dlhovej záťaže.
Vedenie Network Rail vo včerajšom vyhlásení zdôraznilo, že chce britskej železničnej doprave opätovne vrátiť bezpečnosti, hodnovernosť a výkonnosť.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 11:12