StoryEditor

Zmrzlinu sme si napriek kríze neodpustili

25.08.2009, 00:00

Prebiehajúcu letnú sezónu hodnotia výrobcovia zmrzlinových a nanukových výrobkov ako priemernú. V snahe po originalite bojovali o zákazníka variáciou najrôznejších chutí. A tak sa na pultoch predajní objavili aj zmrzliny s názvami ako jablkový závin, slnečnica, multivitamín alebo parížska hruška. "Skúšali sme vyrobiť aj cesnakovú, nie je to problém. Každý rok vyskočí nejaká novinka, ale u nás sa zákazník vždy vráti k osvedčeným a dlhodobo vyskúšaným chutiam," hodnotí situáciu Jozef Chorvát, majiteľ spoločnosti J-A-CH, ktorá sa zaoberá výrobou zmrzliny.

Najväčší hráč
Spoločnosť Unilever, ktorá na slovenskom trhu ponúka zmrzlinové a nanukové výrobky značky Algida, vníma situáciu ako stabilnú. "Dopad krízy na zmrzlinový sektor nebol výrazný. Iba mierne pociťujeme, že zákazníci sa prikláňajú k lacnejším výrobkom, ale žiadny výrazný prepad sme nezaznamenali," prezradila Jana Gašparová, prokuristka spoločnosti Unilever. Podľa jej slov zaznamenáva predaj zmrzlinových výrobkov pod značkou Algida každoročne rastúci trend, ktorý tento rok negatívne poznačili chladnejšie jarné mesiace.

Krízu je cítiť
V doterajších výsledkoch sa zrkadlila aj celková apatia na trhu, keď mnohé spoločnosti očakávali výraznejší nárast predaja. "Medziročne sme dosiahli porovnateľné zisky. Minulý rok však bola sezóna upršaná, tento rok je letná sezóna veľmi dobrá a predaj je porovnateľný, čo pripisujeme kríze," uviedla pre HN Katarína Mináriková, marketingová manažérka spoločnosti Radoma. Slovenský výrobca a producent mrazených výrobkov plánuje v budúcom roku stabilizovať svoje pozície na slovenskom a českom trhu.

Podľa Csabu Tótha, obchodného riaditeľa producenta zmrzliny Adria Gold, nastal pri predaji zmrzlinových výrobkov 10- až 15-percentný pokles. Spoločnosť, ktorá je proexportne zameraná, vyváža svoje produkty predovšetkým na český, ale aj maďarský trh. "Asi 45 až 50 percent našej produkcie smeruje do Českej republiky, doma zostáva asi tretina výrobkov a zvyšok putuje do Maďarska," prezrádza Tóth.

Lepší koniec?
Hospodárskym výsledkom v tomto segmente by mala pomôcť končiaca sezóna. "Odhadujeme, že objem mrazených zmrzlinových výrobkov by mohol byť medziročne o osem percent vyšší, predovšetkým vďaka cenovým akciám, ktoré sa momentálne rozbiehajú a do celkových výsledkov sa premietnu až na konci sezónny," predpovedá Ľubomír Drahovský z agentúry pre prieskum trhu Terno.

"Podľa júnovej analýzy Consumer Tracking prieskumnej spoločnosti GfK si za jeden rok kúpilo zmrzlinové alebo nanukové výrobky domov až 45 percent slovenských domácností, pričom jedna takáto domácnosť spotrebovala v priemere za rok päť litrov zmrzliny," prezradila Daniela Čekovská, PR manažérka GfK Slovakia.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. december 2025 01:29