Zemiaky a kukurica sú vstupmi do výroby čipsov. Pšenica a ovos sú potrebné pre Quaker. Pomaranče idú do produkcie džúsov Tropicana. Príkladom je Mexiko, kde 30 percent úrody pšenice a viac ako pätina zemiakov putujú do výroby americkej firmy.
PepsiCo v Rusku a SNŠ* - Najväčšia spoločnosť na trhu džúsov v SNŠ - Najväčšia spoločnosť na trhu slaných snackov v SNŠ - Druhý najväčší výrobca nealkoholických nápojov v SNŠ - PepsiCo má 9 závodov v Rusku, 2 na Ukrajine - Za 10 rokov spoločnosť investovala v Rusku a na Ukrajine asi 4 miliardy dolárov - Do roku 2012 plánuje v Rusku investovať 1 miliardu dolárov *SNŠ - Spoločenstvo nezávislých štátov - Rusko, Ukrajina, Bielorusko, Kazachstan Zdroj: PepsiCo |
Chýbajú dodávatelia
Na túto taktiku už nabehla aj v Rusku. "PepsiCo je najväčším priemyselným odberateľom zemiakov v Rusku. Ročne potrebujeme až 200-tisíc ton,“ tvrdí Sergej Gluškov, viceprezident pre korporatívne vzťahy a vzťahy so štátnymi orgánmi PepsiCo v Rusku. Závod PepsiCo, ktorý potrebuje spomínaný objem zemiakov pre výrobu čipsov, spustil výrobu v roku 2002. No doteraz problémy spolupráce s dodávateľmi nedoriešil.
Ako Gluško podotkol na nedávnej konferencii usporiadanej Adam Smith Conferences, hlavné problémy sú dva. "Kvalita a stabilita dodávok. Súvisí to s nedostatkom finančných zdrojov a technológií,“ myslí si. Úvery sú pre poľnohospodárov nedostupné. Úroky inokedy presahujú aj 20 percent. Na druhej strane, nie vždy má farmár garantovaný príjem. Keď berie úver, nevie, aká bude úroda a nevie, aká bude cena toho, čo vypestuje. Z toho vyplýva, že nemá za čo kúpiť kvalitné semená a poľnohospodársku techniku.
Výrobcov úverujú
"Poľnohospodárom, s ktorými uzatvárame dlhodobé zmluvy, ponúkame bezúročné úvery, dávame im kvalitné semená a pomáhame dostať sa ku kvalitným strojom,“ tvrdí Gluškov. PepsiCo už spolupracuje s 26 poľnohospodárskymi firmami. V roku 2009 do podpory týchto farmárov spoločnosť investovala až 500 miliónov rubľov (11,4 milióna eur). V rámci daného programu dostávajú poľnohospodári na začiatku sezóny platbu vopred na úrovni 40 percent a taktiež bezplatne kvalitné semená z Holandska, Fínska a zo Škótska. Zostávajúcich 60 percent majú garantovaných zmluvne. Poľnohospodárske stroje kupuje PepsiCo a farmárom ich dáva na päťročný lízing.
Takto až zdvojnásobila produkciu. Kým v roku 2002 sa urodilo v priemere 13 ton zemiakov z hektáru, v roku 2009 to už bolo 24 ton.
Podobný program PepsiCo realizuje aj s pestovateľmi jabĺk v Lipeckej oblasti, kde má spoločnosť najväčší závod na výrobu džúsov.