StoryEditor

Zlatý týždeň zachránili Slováci

11.01.2012, 23:00
Hotely počas top sezóny zaznamenali úbytok zahraničných turistov, čísla zlepšovala domáca klientela.

Lesk zlatého týždňa v horských strediskách zachraňovali Slováci. Práve domáca klientela sa podpísala pod to, že hotelieri odkázaní na lyžiarov hodnotili sviatočne obdobie úspešne. „Podľa informácií zo zariadení, s ktorými spolupracujeme, sme očakávali viac ruskej klientely, no milo nás prekvapilo množstvo klientov zo Slovenska,“ hodnotí Katarína Kaňová, manažérka hotela Solisko na Štrbskom Plese.

Pomohli aj akcie
Aj keď prevádzkovatelia mnohých lyžiarských svahov zatiaľ o úspešnej sezóne hovoriť nemôžu, hotelieri sú na tom podstatne lepšie.

„Aj napriek zlému počasiu sa nám podarilo predať celú kapacitu,“ pochvaľuje si Ján Masaryk, riaditeľ hotela Marlene v Oščadnici. Spokojnosť so zlatým týždňom v akete HN vyslovili takmer 20 hotelieri. „Vyťaženie hotela v prvý januárový týždeň bolo minimálne na 80 percent, čo je výborné,“ prezrádza Andrea Brziaková, marketingová manažérka Hotela Plejsy.

Za úspešným rozbehom do zimy je skrytých viac dôvodov. „Pripravili sme rôzne akcie, ktoré určite tiež prispeli k lepšiemu výsledku,“ vysvetľuje jeden z dôvodov Jozef Barta z hotela Donovaly. To, že zákazníci reagovali na akcie, potvrdzujú aj hotelieri v Tatrách. „Hostia akoby čakali na poslednú príležitosť rezervácie a vyčkávali na zľavnené pobyty,“ konštatuje Miroslav Knižka, manažér hotela Crocus na Štrbskom Plese. Podľa jeho slov sa to neprejavovalo len pri pultovom predaji, ale aj v prípade cestovných kancelárií.

Úbytok cudzincov
Kým v minulých rokoch sa hotelieri spoliehali aj na cudzincov, túto zimu sa situácia zmenila najmä u tradične silnej klientely. „Ubudlo turistov z rusky hovoriacich krajín. Napríklad náš bieloruský partner prvýkrát za posledných 15 rokov nevypravil autobus s klientmi, smerujúcimi na pobyt do Tatier počas nášho Silvestra,“ konštatuje Tomáš Huber, riaditeľ hotela Atrium v Novom Smokovci.

To, že Rusov sviatkujúcich na Slovensku bolo menej, potvrdzuje aj Mark Blitshteyn, majiteľ cestovky Pilgrimtour, ktorá vozí do slovenských hôr po rusky hovoriacich turistov. „Oproti minulému roku sme zaznamenali 10-percentný pokles,“ prezradil HN Blitshteyn.

Rusi v hypermarketoch
Tradičné počty nedosahovali ani návštevníci z okolitých krajín. „Strácame turistov hlavne z Česka a Poľska. Je to v dôsledku kurzu a lepšej politiky, čo sa týka cestovného ruchu,“ uvažuje Masaryk.

Kým návštevnosť v mnohých hoteloch presahuje aj 90-percennú hranicu, na tržbach sa to neprejavuje.

„Turisti míňali na konzumáciu oveľa menej, dokonca ani naši maséri neboli natoľko vyťažení ako po iné roky v tomto období,“ porovnáva Huber. Podľa hotelierov výrazné šetrenie badať už aj u zahraničných turistov. „Dokonca aj Rusi, ktorých všetci označujú ako najbohatších turistov, objavili „čaro“ hypermarketov a prinášajú do hotela plné igelitky fliaš a iného tovaru, ktoré potom nekupujú v hotelových baroch,“ prezrádza Radoslav Chovančík, riaditeľ Hotela Junior v Jasnej. Súhlasí s ním aj Miroslav Knižka. „Časy, keď ruskí návštevníci s 'gučou' peňazí v ruke prichádzali k nám, sú nenávratne preč,“ hovorí.

Vyhliadky na ďalší priebeh zimy sú opatrné. „Časy, keď sa zimné dovolenky objednávali dva mesiace pred nástupom, sa už minuli. Dnes si objednávaju ubytovanie maximálne dva týždne vopred,“ konštatuje Masaryk. Veľký záujem je najmä o jarné prázdniny. „Na najbližšie obdobie sa vybavujú rezervácie na februárové a marcové lyžovačky počas jarných prázdnin v Poľsku, na Slovensku a v Česku.

Napriek tomu, že mnohé hotely hlásia na február vypredané, na turistov z Ruska sa vo veľkom spoliehať nebudú. „Na ďalšie týždne nám počet objednávok poklesol o 20 percent,“ uzatvára Blitshteyn.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 17:57