StoryEditor

Licencia na hlasovú službu je prvý krok

16.12.2002, 23:00
Čo znamená pre eTel a jeho zákazníkov získanie licencie na verejnú hlasovú službu?

- Je to dôležitý medzník pri prechode eTelu z pozície alternatívneho operátora na plne kompetentného hráča na poli telekomunikačných služieb. Samo získanie licencie určite neprinesie okamžitú zmenu pre našich zákazníkov. Jej udelenie však znamená prvý formálny krok k liberalizácii. Je potrebné dosiahnuť čo najskôr prepojovaciu dohodu so Slovenskými telekomunikáciami a doriešiť otázku jednoduchej voľby operátora koncovým používateľom.

Ako sa prejaví možnosť voľby z hľadiska zákazníka?

- Táto otázka má niekoľko problémových bodov, ku ktorým patrí najmä nejasnosť legislatívy a technické nezrovnalosti. Napríklad v okolitých štátoch musia možnosť voľby zabezpečovať iba operátori s dominantným postavením na trhu. Na Slovensku táto povinnosť platí pre každého operátora. Toto je pre mnohé spoločnosti technicky neuskutočniteľné. Rád by som podotkol, že eTelu sa to netýka. Mnohí alternatívni operátori, ktorí požiadali o licenciu a boli úspešní, nie sú vybavení potrebnou technológiou na poskytovanie hlasovej služby. Predpokladám, že si technológiu prenajmú alebo celú záležitosť outsourcujú. Je to bežný postup. Ak však budeme vychádzať z potenciálu slovenského telekomunikačného trhu, množstvo operátorov, ktorí budú hlasovú službu reálne poskytovať, sa časom určite zredukuje.

Kedy teda zákazníci pocítia výhody liberalizácie?

- Musíme začať rokovať so Slovenskými telekomunikáciami o prepojení našich sietí. Zákon stanovuje, že operátor s dominantným postavením na trhu musí v lehote piatich mesiacov dospieť k dohode o prepojení a poskytovaní služieb, a to za štandardných podmienok. Skúsenosti z iných krajín ukazujú, že dominantný operátor vždy využil celú zákonnú lehotu. Regulátor trhu, čiže Telekomunikačný úrad SR, však môže, a podľa mňa by v odôvodnených prípadoch aj mal, napríklad na požiadanie niektorej zo zúčastnených strán, do priebehu týchto rokovaní zasahovať a vyvíjať tlak na dominantného operátora. Slovenské telekomunikácie majú viac nástrojov, ako alternatívnym operátorom znepríjemniť situáciu. Rozhodne s nimi nechceme viesť zničujúcu cenovú vojnu.

Čo sa stane, ak sa alternatívni operátori nedohodnú so Slovenskými telekomunikáciami?

- Jasne sme deklarovali, že sa chceme dohodnúť na rozumných a nediskriminujúcich podmienkach. Myslím si, že v súčasnosti, keď nás pozorne sleduje Európska únia, si Slovenská republika jednoducho nemôže dovoliť nejaké problémy v súvislosti s liberalizáciou telekomunikačného trhu. V rámci krajín V4 sme posledný štátom, ktorý týmto procesom prechádza, a nie je dôvod, prečo by sme ho mali zvládnuť horšie.

Írska skupina eTel vstúpila na trh v júli 1999. V priebehu krátkeho času sa stala významným alternatívnym poskytovateľom telekomunikačných služieb pre podnikovú klientelu. Je jedinou telekomunikačnou spoločnosťou, ktorá sa zameriava výhradne na stredoeurópske krajiny - Českú republiku, Maďarsko, Poľsko, Rakúsko a Slovensko. Tieto krajiny s celkovou populáciou 73 mil. obyvateľov ponúkajú jedinečnú príležitosť na rast, keďže ich trhy prechádzajú dereguláciou. Slovenská pobočka eTelu začiatkom decembra tohto roka získala licenciu na poskytovanie verejnej hlasovej služby.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. november 2024 02:44