StoryEditor

Rozhodnú necenové faktory konkurencie

17.04.2003, 00:00

Podľa vedúcej Euro Info Centra Regionálneho poradenského a informačného centra v Prešove Márie Dirgovej v súčasnosti dosahuje podiel malých a stredných podnikov v 15 krajinách EÚ približne 98 až 99 % z celkového počtu podnikateľských subjektov. Z nich okolo 93 % tvoria firmy, ktoré zamestnávajú menej ako 10 zamestnancov. Podnikov, ktoré majú 10 až 49 zamestnancov, je asi 6 %. Situácia na Slovensku je podobná, podniky do 10 zamestnancov tvoria takmer 81 % a podniky s 10 až 49 zamestnancami okolo 14 %, pričom celkový počet malých a stredných podnikateľov dosahuje 99 %.
"Podľa správy Internacionalizácia a zmena zručností v európskych malých firmách v období rokov 1992 až 1998 miera rastu exportu a predajov na domácom trhu v mikropodnikoch prevyšovala mieru rastu v rokoch 1988 až 1992. Rast exportu v malých a stredných podnikoch akceleroval, ale predaje na domácom trhu v priebehu rokov 1988 až 1992 boli väčšie ako v období rokov 1992 až 1998. Miera rastu exportu vo veľkých podnikoch bola pred rokom 1992 i po ňom zhruba na tej istej úrovni, zatiaľ čo miera rastu na domácich trhoch bola v druhom období nižšia. Podobný vývoj je pravdepodobný aj po vstupe Slovenska do EÚ. Vstup slovenských podnikateľov na jednotný trh umožní aj tým najmenším podnikom rozvíjať medzinárodné aktivity," povedala M. Dirgová.
Slovenským podnikateľom prinesie jednotný európsky trh nové a konkurenčne vysoko náročné prostredie. Prístup západoeurópskych firiem na slovenský trh budú limitovať už iba jazykové, zvykové a vzdialenostné bariéry, pretože právne, daňové a ďalšie v súčasnosti ešte existujúce prekážky sa vytratia. Ako uviedla M. Dirgová, slovenskí podnikatelia postupne stratia cenovú konkurenčnú výhodu. Budú sa musieť naučiť presadzovať vysokou produktivitou výroby a necenovými faktormi konkurencie, čiže kvalitou, inovatívnosťou, servisom a starostlivosťou o zákazníka. Odmenou im za to bude odbúranie prekážok pre dovoz a vývoz tovaru, širšie možnosti pri vytváraní spoločných podnikov; väčší výber odberateľov, dodávateľov, zamestnancov, bankových služieb a podobne.
Rozšírenie EÚ bude znamenať aj rozšírenie jednotného trhu, ktorý bude tvoriť okolo 450 mil. spotrebiteľov. Zo skúseností terajších členských štátov únie vyplýva, že zavedenie jednotného trhu malo najväčší vplyv na mikropodniky a malé a stredné podniky. Podľa európskeho právneho systému je malým a stredným podnikom firma, ktorá má menej ako 250 zamestnancov a ročný obrat nižší ako 40 mil. eur, resp. celkovú bilančnú sumu neprevyšujúcu 27 mil. eur.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 20:15