Európske spoločnosti pripravujú plán, ktorý by mal zabrániť tomu, aby diplomatická roztržka medzi USA na jednej strane a Nemeckom a Francúzskom na druhej strane viedla k zničujúcemu obchodnému konfliktu.
Ako uviedli Financial Times, nemecké priemyselné kruhy plánujú rozsiahlu kampaň v novinách a časopisoch, ako aj konferencie, ktoré by upevnili doteraz dobré obchodné vzťahy so Spojenými štátmi. Tieto správy prišli krátko po tom, ako sa objavili prvé príznaky, že politický spor medzi členmi NATO sa začal presúvať aj do obchodu a financií. Podľa informácií Spolkového zväzu pre zahraničný obchod (BGA) politické spory začínajú ovplyvňovať obchodné rokovania s Američanmi. Vo Washingtone už začínajú vyzývať na bojkot určitých nemeckých a francúzskych tovarov. A nezostalo iba pri výzvach.
Minulý týždeň niekoľko významných amerických investorov odmietlo nakupovať obligácie s vysokým výnosom emitované francúzskym výrobcom elektrospotrebičov Legrand, pretože "nechcú podporovať francúzsku spoločnosť v tomto politicky napätom čase", uviedol v stredu zdroj blízky trhu s obligáciami. Naopak, ako uviedli lobistické skupiny v USA, britské firmy, ktorých vláda mohutne podporuje Washington v ťažení proti Iraku, sú na americkom trhu omnoho viac vítané. Konfederácia britského priemyslu a Združenie britsko-amerických podnikateľov oznámili, že "evidujú omnoho väčšiu ochotu amerických zákonodarcov načúvať" (návrhom na uprednostnenie britských firiem), aj keď sa zatiaľ táto ochota ešte nepremietla do konkrétnych krokov.
Združenie na podporu transatlantického obchodu s USA Atllantic-Brücke plánuje na nasledujúcu nedeľu uverejniť v New York Times celostranovú inzerciu s cieľom poukázať na význam dobrých nemecko-amerických obchodných vzťahov. Hovorca Združenia nemeckých obchodných komôr zasa uviedol, že rada združenia zažila "veľmi komplikované rokovania" s americkými zákazníkmi. Podľa BGA sa tento trend prejavuje na všetkých stupňoch a oblastiach, od obchodu so spotrebným tovarom, cez kapitálový tovar, až po služby. Spoločnosti v kozmickom a leteckom priemysle, ako aj vo výrobe zbrojných systémov, doplácajú na americký hnev za to, že Nemecko nestojí na strane Washingtonu. Dokonca aj banky sa obávajú, že investori z USA môžu ignorovať nemecké cenné papiere.
Prezident americkej obchodnej komory v Nemecku Fred Irwin sa však napriek tomu tvári optimisticky. Podľa neho hospodárske vzťahy medzi Nemeckom a USA sú dlhoročné a ani v dnešnej situácii nevidí pre ich rozvoj nijakú prekážku. Nemecko je totiž pre americké firmy a investorov najdôležitejšou krajinou v Európe. Rovnakú pozíciu zachovávajú aj niektoré firmy. Porsche, ktorá predáva 50 % svojej produkcie v USA, sa vyjadrila, že "síce má všetky antény vytiahnuté na najvyššiu úroveň, ale politike tam nikdy neprikladali nejaký väčší význam". Podobne reagovala aj automobilka BMW.
StoryEditor