StoryEditor

Využije Kia dodávateľov automobiliek v SR, či prinesie nových?

29.03.2004, 00:00
Podľa vypracovanej štúdie potenciálnych dodávateľov automobilky Kia Motors je v okruhu 200 kilometrov od Žiliny 466 firiem, ktorých výrobky a služby by mohla nová automobilka využiť. Z toho na Slovensku ich je 280, v Českej republike 80 a v Poľsku 106.
V súčasnosti na Slovensku už vyše 140 subdodávateľov automobilovému priemyslu svoje produkty dodáva. Podľa ministra hospodárstva Pavla Ruska Kia Motors chce až 70 percent výroby komponentov zabezpečovať od dodávateľov na Slovensku.

Bližšie k hraniciam
Na pozemku vedľa investície spoločností Kia Motors sa usídli jej hlavný dodávateľ Hyundai Mobis. Ďalších sedem až desať priamych subdodávateľov, medzi ktorými budú nielen kórejské firmy, ale aj nemecká a americká spoločnosť, by malo byť umiestnených v subdodávateľskom parku 60 až 100 kilometrov od Žiliny, pravdepodobne v Dubnici. O jeho lokalite sa však ešte nerozhodlo.
Hneď potom, čo juhokórejský výrobca Hyundai/Kia oznámil, že postaví továreň na Slovensku, objavili sa v Česku prví záujemcovia o subdodávky. Láka ich aj možný zisk lukratívnych zákaziek z pripravovaného závodu automobilky PSA Peugeot - Citroën v Trnave. "PSA má už zavedenú sieť dodávateľov. U nás v Kolíne chce už v budúcom roku v spolupráci s japonskou Toyotou začať sériovú výrobu a 60 percent objemu nákupu bude realizovať v českých firmách. Hyundai také kontakty v tejto oblasti nemá, a to je pre všetkých veľká šanca," zhodnotil pre TASR situáciu riaditeľ odboru investičných projektov vládnej agentúry CzechInvest Tomáš Hruda. Investori v automobilovom priemysle, ktorí ešte majú možnosť vyberať si lokalitu svojho pôsobenia, sa riadia heslom: čím bližšie k slovenským hraniciam, tým lepšie.

Odlišné postupy firiem
Robert Beňačka, prezident pobočiek medzinárodnej poradenskej spoločnosti Alog international services Automative v Kanade a Česku, ktorá pripravuje logistiku medzi výrobcami zariadení a ich dodávateľmi v automobilovom priemysle, sa zúčastnil aj na príprave projektov týkajúcich sa voľby lokality a riešenia výrobných systémov na výstavbu automobilky Hyundai v Alabame. V spolupráci s firmou Palstat, dvoma univerzitami a kórejskými partnermi pripravuje workshop na tému Kórejský automobilový priemysel a jeho špecifiká. "Chceme pomôcť subdodávateľom pochopiť požiadavky Hyundai/Kia na kvalitu, kalkulácie a iné špecifické oblasti," povedal. Zatiaľ čo v Česku podľa neho Toyota demonštruje veľmi pokročilý prístup k vybudovaniu novej výrobnej kapacity, a vytvorila si predpoklady pre subdodávateľov, čo jej umožní amortizovať investičné náklady nielen cez vlastný výrobný program, ale aj výrobné programy iných výrobcov automobilov, v Alabame Hyundai postupoval inak. Najprv prišla automobilka, a len teraz pomaly prichádzajú subdodávatelia. "To súvisí s finančnou silou dodávateľov, kultúrou, ale aj pokročilosťou subdodávateľského reťazca," poznamenal. Pokiaľ ide iba o priamych dodávateľov, Hyundai ich má teraz v Alabame 29, pričom pomer medzi americkými a kórejskými dodávateľmi odhaduje Beňačka na 40 : 60.

Dôležitá je finančná sila
Beňačka pripomína, že vstup do Európy je pre mnohých kórejských subdodávateľov náročný proces. "Úspešne vybudovať výrobu v cudzej krajine je veľmi náročné i pre tých, ktorí nemajú rečové bariéry. Pracoval som na projektoch z BMW a VW a viem, že aj globálny dodávateľ môže mať problémy s vlastnými ľudskými kapacitami. Ide o kvalifikovaný personál, ktorý vie postaviť nový závod na zelenej lúke v cudzej krajine," dodal. Za veľmi dôležitú považuje finančnú silu subdodávateľa, pretože vybudovať závod na inom kontinente predstavuje finančnú záťaž a je to aj veľmi riskantné. Podľa Beňačku kórejskí subdodávatelia nepatria medzi finančne najsilnejších. "Sú, samozrejme, výnimky a ich mená sme už počuli, alebo sa ich v krátkom čase dozvieme. Pre niektorých bude jedinou možnosťou sa po vstupe na náš trh orientovať aj na iných zákazníkov. Svetové firmy, ktoré ako dodávatelia pracujú v ČR hlavne pre Toyotu, ale aj VW, budú silnou konkurenciou slovenským dodávateľom," upozorňuje Beňačka.
Podľa neho bude vstup kórejských dodávateľov na trh pozvoľný. Spočiatku prídu iba tí najzdatnejší a hlavne tí, ktorých Kia nevyhnutne potrebuje z ekonomických alebo technických dôvodov. K tomu určite patrí Hyundai Mobis, výrobca modulov, ale možno aj Halla, ktorá má globálneho partnera. Beňačka predpokladá, že Kia si už urobila hĺbkovú analýzu možných subdodávateľov na Slovensku, ale ešte je ďaleko od toho, aby finalizovala zoznam tých, ktorí jej budú dodávať. Tento proces po skúsenostiach z Alabamy odhaduje na šesť až deväť mesiacov, v niektorých prípadoch aj na dlhšie. "Predpokladám, že Kia si nechá čas na vyjednávanie so subdodávateľmi, aby mohla dojednať priaznivé ceny," vraví. Okrem priamych dodávateľoch materiálu, dielcov, systémov a modulov potrebných na výrobu auta, sa vytvorí veľký priestor aj pre nepriamych dodávateľov materiálov, pre logistické firmy, servisné a technické zariadenia a vznikne pôda aj pre vstup ďalších kórejských subdodávateľov. V Česku si napríklad japonské dodávateľské firmy prvého rangu priviedli malých japonských dodávateľov.

Podiel dodávateľov na objeme výroby modelu auta v Alabame
Lokálni dodávatelia 35%
Spoločné podniky 15%
Lokalizovaní korejskí dodávatelia 30%
Korejskí dodávatelia 20%
Zdroj: R. Beňačka
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 04:31